sturing zonnewering. Waar op letten ?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
bertHobbes
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 feb 2009, 16:26
Locatie: Ninove

sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door bertHobbes »

EIBers,

Kan iemand van jullie mij uitleggen waar ik moet op letten bij het aankopen van KNX modules voor het aansturen van externe zonnewering doeken ? en welk type van motor hiervoor het best geschikt is ?

Ik merk dat er modules zijn voor 24V en voor 230V ? Is dit afhankelijk van de motor ? Wat zijn de voor en nadelen van 24V tov 230V ?
Wat met automatische stop detectie ? en het zetten van een percentuele stand ?

Ik zie dat Siemens verschillende soorten modules bevat maar zie niet direct een verschil (naast het feit van de 24 of 230V)

5WG1522-1AB03
5WG1523-1AB02
5WG1523-1AB03
5WG1523-1AB04
5WG1524-1AB01 (6-24V)

Alvast bedankt,

Groeten,

Bert.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door KNX_Steven »

Om het verschil te kennen tussen deze aktoren moet je uiteraard de datasheets van deze aktoren downloaden en nauwkeurig gaan lezen.
Voor KNX (EIB) komt er dan nog bij dat je de applikatie-programma's van de verschillende aktoren importeert in je ETS. Dan moet je eens vergelijken welke Groepenobjekten ze hebben als ingang (bijvoorbeeld als percent) en als uitgang. Voorts is het steeds aan te raden de parameters van de applikatie-programma's te bekijken.

Over de keuze tussen de modules die je opnoemt zelf, kan ik je weinig advies geven. Ik ken deze modules niet. (Wat niets wil zeggen.)

Succes!
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door Mattias »

Ik heb een overzichtstabel van de Siemens zonweringsactoren. Je kan deze trouwens ook terugvinden in de catalogus. Deze staat ook online ter beschikking via http://www.siemens.com/gamma (helaas enkel engels of duits)
Samengevat komt het gamma hierop neer:

jaloezieactor 4 en 8 kanaals
jaloezieactor met automatische instelling van de looptijd: zeer handig, de actor gaat dmv stroommeting zelf de looptijd bepalen en telkens opnieuw instellen. Exacte positionering van je jaloezieën is hiermee kinderspel.
Rolluikactor: kan geen korte pulsen geven en dus enkel voor rolluiken, gordijnen of zonwering zonder lamellen
versie 24V: veelal gordijnen die op 24V werken
s2000jan
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 14:40
Locatie: Kessel

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door s2000jan »

Om hier effe op in te pikken : weldra wordt onze Harol zonnewering geplaatst en ik had aan mijn domotica-man een offerte gevraagd voor een weerstationnetje op mijn EIB installatie zodat de zonnewering kan aangestuurd worden op basis van de weerselementen. Nu, zijn voorstel was eentje van 771€ waarmee licht,regen en windsnelheid gemeten kan worden.

Dit bedrag lijkt mij aan de (zeer) hoge kant ...

Ik ken het product niet, maar zet het tekeningetje er effe bij
Bijlagen
weerstation.JPG
weerstation.JPG (3 KiB) 14452 keer bekeken
koenti
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 22:36

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door koenti »

Heb je het weerstation gekocht van Gira? Ik ben content van deze, behalve dat de temperatuuruitlezing niet meer correct verloopt... Zal nog eens de settings herbekijken...
s2000jan
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 14:40
Locatie: Kessel

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door s2000jan »

koenti schreef:Heb je het weerstation gekocht van Gira? Ik ben content van deze, behalve dat de temperatuuruitlezing niet meer correct verloopt... Zal nog eens de settings herbekijken...
Ja, het is gekocht en geplaatst en werkt redelijk goed.

De plaatsing is echter minder optimaal doch daar viel niet veel aan te doen.

Nu de software nog een beetje 'tunen'

Het is wel zo, en dat ervaar ik met meer van die dingen, als de zon erop schijnt, is de temperatuur altijd hoger dan de luchttemperatuur
skynet1230
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 21:22

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door skynet1230 »

Hallo,

afhankelijk van het feit of je graag knutselt of niet, kan je ook een analoge ingang aanschaffen (AE/S 4.1 of 4.2 bv) en dan deze ingangen gebruiken om een spanning 'te bekijken' die je opwekt door 'een windmolentje' dat de windkracht omzet naar een spanning. Afhankelijk van het geparametreerde spanningsniveau, kan je dan je rolluik of sunscreen laten ophalen. Je kan ook de lichtsterkte meten en dan je screens automatisch (deels) laten neerkomen in de zomer (al dan niet afhankelijk van je binnentemperatuur en je ingestelde temperatuur in die ruimte).

Die weerstationnetjes zijn eigenlijk gewoon analoge ingangen met wat bijpassende sensoren erbij die voor heel wat meer eurokes over de toonbank gaan!

groeten,

skynet
B&A
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 12:26

Re: sturing zonnewering. Waar op letten ?

Bericht door B&A »

Onlangs heb ik een weerstation van Gira bij mij thuis geinstalleerd om te testen. De sensor heb ik gekoppeld aan een zonneluifel.

Ik krijg alleen de parameter instellingen niet correct. Het scherm klapt uit op onverklaarbare momenten. Met de monitor zie ik dat het signaal van de sensor afkomt waardoor de luifel uitklapt, ik zie alleen niet door welke instelling. Wie kan mij helpen?

Het scherm hangt op de westzijde, dit wil zeggen dat je helderheidssensor 3 moet gebruiken. Deze heb ik als volgt ingesteld:

Helderheidssensor 3
Grenswaarde 1 geactiveerd
Meetwaarde zenden bij 3% waardeverschil
Cyclisch zenden meetwaarde: 0
Grenswaarde 1: 30klux
Hysterese grenswaarde 1: 5klux
Activeren grenswaarde 1: Overschrijving grenswaarde = Uit, onderschrijding grenswaarde hysterese = Aan
Externe grenswaarde: Nee
Inschakelvertraging: 5min
Uitschakelvertraging: 5min
Zenden van de grenswaarde bij waarde verandering: Ja
Cyclisch zenden grenswaarde: 0

Neerslag
Grenswaarde 1 geactiveerd
Grenswaarde 1: Bij regen aan
Inschakelvertraging: Geen
Uitschakelvertraging: Geen
Zenden van de grenswaarde bij waarde verandering: Ja
Cyclisch zenden grenswaarde: 0
Plaats reactie