Op de KNX-bus die door mijn huis loopt wens ik op een bepaalde plaats een deurgong te plaatsen. Bij het aanbellen aan de voordeur of zijdeur moet steeds een verschillende melodie klinken. Daarbovenop zou een paniekschakelaar nog een derde melodie ('alarm') moeten activeren.
Een kant-en-klare "KNX deurgong" bestaat niet, of heb ik alvast niet gevonden. Dus ik dacht aan de volgende opzet:
De ABB i-bus® EIB Universal Interface US/U 4.2 aansluiten op de KNX bus. Deze heeft vier kanalen. Drie van de vier kanalen kan ik dan op een klassieke deurbel aansluiten, zoals:
Honeywell Deurgong (voordeel: heeft een alarm-tune, nadeel: niet in EU verkrijgbaar)
Grothe Deurgong (voordeel: verkrijgbaar in België, nadeel: geen alarm tune. Dus als ik de paniekknop indruk, kan ik hoogstens een "ding dong" krijgen.

Deze zouden dan op batterijen werken.
Nu, los van de deurgong die ik zou nemen. Lijkt dit een werkbare oplossing? Kan zo'n ABB US/U een signaal doorsturen naar zo'n deurgong dat de deurgong zal triggeren? Ik ben onvoldoende technisch/electrisch/KNX onderlegt om dit in te schatten. Ik geloof dat de US/U een potentiaal vrije uitgang eist, maar kan niet inschatten of dit zo is bij die deurgongen.