Inmiddels heb ik de basis setup van mijn KNX installatie werkende en zijn we verhuist.
Dus nu probeer ik wat te spelen met de verdere uitwerking van de installatie.
Mijn vraag in het kort is: Hoe maken jullie gebruik van scenes?
In het iets langer met wat context:
Ben wat aan het spelen geweest met scenes en is wel een tof concept om snel en makkelijk dingen in te stellen zonder heel het huis te moeten rond lopen bij wijze van spreken.
Echter weet ik niet hoe bruikbaar het is als 'hoofdbesturing'? Mijn idee was om alle drukknoppen in huis scenes te laten oproepen ipv individuele lichtpunten te laten schakelen.
Voor dingen als slaapkamers en badkamer is dat niet meteen een groot probleem. Daar ga je of in bad, of in douch, of slapen, of word je wakker, ...
Probleem zit hem vooral in de overlappende config.
Voorbeeld: keuken, eetruimte, zithoek en bureau zijn een open geheel.
Scene tv kijken: 1 licht zacht aan in de keuken, eentje in de bureau zacht en eentje in de eethoek.
Scene koken: Lichten in keuken vol aan
Scene werk: Bureau vol aan
...
Deze overlappen zoals je kan zien. Dus als iemand aan het koken is en ik activeer TV kijken, gaat dat 1ne lampje van de keuken dus dimmen.
Zelfde geld in de bureau, zit iemand te werken, iemand selecteert TV kijken, bureau zal dimmed down worden.
Dat lijkt me dus praktisch moeilijk te verkopen om scenes altijd in bepaalde volgorden af te moeten trappen?

Hoe regelen (of zouden) jullie dergelijke zaken in de praktijk?
-> Knoppen toch gewoon lichtpunten laten schakelen en scenes als een 'extra' iets sturen vanuit een visu oid?
Ben eigl wat op zoek naar praktijkervaring / jullie best practices met dergelijke scene implementaties.
---
Moest dit al ergens terug te vinden zijn op het forum, excuses.
Heb wel degelijk wat proberen zoeken op scenes maar niet meteen een antwoord kunnen vinden.
Tnx!