Bus coupling unit

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
nicol23

Bus coupling unit

Bericht door nicol23 »

1)Ik was een project aan het studeren en ik zag dat ze 20 drukknoppen (apart en elke drukknop had zijn eigen fysiche adre) op een Bus coupling unit hadden, hoe kan dat? terwijl je enkel één interface hebt dat enkel voor één drukknop kan gebruikt worden?

2)En waarom heeft Buskoppelaar geen parameters en objekten ETS bestand?

ik heb het over deze:

http://store.domofox.it/en/knx-push-but ... emens.html
747driver

Re: Bus coupling unit

Bericht door 747driver »

1 Ben je niet in de war met groep adressen?
2 De buskoppelaar is de interface tussen de KNX bus en de applicatie unit en derhalve zijn er geen parameters nodig.
egfdevos

Bericht door egfdevos »

Een buskoppelingsunit "BCU" is precies dat.
Het koppeld de bus aan iets anders.
Om precies te zijn, aan een applicatiemodule AM (drukknop, beweging sensor etc).
Hetgeen wat je hier weer op plaatst dus.
De gekozen applicatie voor de AM zorgt voor de objecten/parameters in ETS.

Je moet de applicatie voor de AM in ETS laden niet de applicatie voor de BCU.
Die mag je ook laden maar is er eigenlijk alleen maar voor het stroomverbruik te berekenen.

Een generatie terug zat de microcontroler, geheugen etc in de BCU tegenwoordig zit dat allemaal in de AM.
Edwin
Dré

Bericht door Dré »

Wat ik me overigens afvraag, wat Is het voordeel van een aparte BCU, JUNG heeft bijvoorbeeld BCU en AM in een, vind ik toch wel prettiger.
Het enige voordeel wat ik me kan bedenken Is dat wanneer de BCU of AM defect is je niet alles hoeft te vervangen al heb ik nog niet mee gemaakt dat een van de 2 defect raakt.
En wanneer je de taster wilt vervangen om welke reden dan ook, maar ja, wanneer doe je zo iets? Daarnaast moet je alsnog bij het zelfde merk blijven en type taster.

Is dit misschien nog iets uit het verleden?
Laatst gewijzigd door Dré op wo 13 mei 2015, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
nicol23

Bericht door nicol23 »

1)in dit beeld ziet u dat één buskoppelaar voor 20 drukknop wordt gebruikt. Dat kan toch niet.

2) drukknoppen en sensoren kunnen direct op de bus aangesloten worden dus waarom moet men een buskoppelaar gebruiken?
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (122.58 KiB) 10560 keer bekeken
Dré

Bericht door Dré »

1. Op de AM zit geen bus aansluiting dus nee die kan niet direct op de bus aangesloten worden, daar Is dus de BCU voor nodig.

2. Is het niet gewoon zo dat er 17 schakelaars zitten met 17 BCU's? Ik zie in de beschrijving ook iets van RF in het type nummer, Is dat de betekenis Is draadloos in dit geval of wordt ik misleid?
Overigens zit jij anders misschien niet in de war met bus interface (dat waarmee je verbinding kunt maken met de bus, voor bijvoorbeeld een laptop, denk aan een USB-interface.)

Maar het meest logische wat ik zie Is dat er voor elke schakelaar een BCU Is gebruikt. Ik zie in ieder geval nergens in het lijstje staan dat er maar 1 BCU gebruikt Is. Je kunt ook niet 1 BCU hebben die opeens op 17 verschillende plekken zit.
Overigens het Is een heel net lijstje, met aantal drukkers beschreven en lokatie, maar waarom Is dan de lokatie waar de BCU zou zitten dan niet beschreven? Dat lijkt mij dan ook een belangrijk detail om te noteren.
Is dit eigenlijk een project waar je zelf ook bent geweest of ben je dit ergens tegen gekomen in het archief of internet.
oNNoZeLe

Bericht door oNNoZeLe »

Hoe zat dat ook alweer..

de BCU krijgt geen adres/programmatie in die berker spullen. Dit klinkt raar. opnieuw..

Iedere schakelaar van berker moet op een BCU, maar het adres wordt aan de BCU gekoppeld maar aan de drukschakelaar die je erop zet.

Ondanks dat je wel de BCU in programmeer modus zet heeft de BCU helemaal geen waarde in de ets programmatie.
Het was voor mij ook wennen de eerste keer, alle 15 bcu toevoegen op de bus maar vervolgens erachter komen dat die niet gebruikt worden

ben ik duidelijk? :lol:
Dré

Bericht door Dré »

Met andere woorden, er zou dus goed 1 BCU in de software (ETS) kunenn staan, met vervolgens de rest alleen de AM programmatie, en vandaar dat je dan misschien in de software maar 1 BCU ziet met 17 verschillende adressen, zou dat misschien kunnen, Nicol32?
nicol23

Bericht door nicol23 »

Heel goede uitleg, bedankt iedereen.

Het was één van de projecten van een bedrijf.
Plaats reactie