status switch van 2 groepsobjecten

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door jnyzie »

Sensor is universal abb 2 voudige interface met normaal open schakelaar v niko
Actor is abb 12 voudig 6A per channel
Dré
Berichten: 883
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door Dré »

Weet je toevallig ook het type nummer, dan zou ik even mee kunnen kijken in ETS.
egfdevos
Berichten: 1446
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door egfdevos »

jnyzie schreef:Vraag
Kan ik via 1toggle knop scene1 activeren via een druk en via een volgende druk op die zelfde knop scène2 activeren?
Die mogelijkheid ben ik nog nergens tegen gekomen. Deze input modules hebben wel volgens mij als enige "meerdere keren indrukken".
Was me ook nog niet eerder opgevallen. Zeker met nog eens lang druk erbij. mmmm Komen een boel ideeën boven; maar goed.

De oplossing voor jouw vraag is makkelijk. Gebruik "waarde / gedwongen geleiding" en dan een verschil tussen kort en lang drukken maken.
Dus kort drukken word dan een scene en lang drukken een andere scene.
1-byte waarde gebruiken. scene "1" is waarde 0, scene "2" is waarde 1 etc.
jnyzie schreef:Vraag
Waarom kan ik 1 actuatoruitgang maar 5scenes hangen?
Bedoel je hier het object scene van de actor of het aantal scenes in de parameters?
Allebei met geheugen beperkingen van de actor te maken.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1446
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:Weet je toevallig ook het type nummer, dan zou ik even mee kunnen kijken in ETS.
US/U2.2 Lijkt me logisch.
Maar maakt niet uit. Hebben allemaal dezelfde opties.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1446
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door egfdevos »

jnyzie schreef: Actor is abb 12 voudig 6A per channel.
Een kleine opmerking. Weet niet of het van toepassing is.
Als je hier ook nog wcd's mee schakelt zou ik die uitgangen zeker ook nog nazekeren. (rijgklem met glas- of auto-zekering.)
Is een stuk goedkoper dan een kapotte actoruitgang als iemand er iets insteekt wat meer als 6A gebruikt.
Edwin
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door jnyzie »

Ok thanks voor feedback

Kan het ook zijn dat een abb knx sensor 5122/0x-500 enkel Lighting scenes kan schakelen, en geen combinatiescène met verlichting en ventilatiestanden?

Ik kan enkel kiezen tss 8bit : 0-100proc mode / 0-255 mode en bvb geen scène nr ingeven...
egfdevos
Berichten: 1446
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door egfdevos »

jnyzie schreef:Ok thanks voor feedback

Kan het ook zijn dat een abb knx sensor 5122/0x-500 enkel Lighting scenes kan schakelen, en geen combinatiescène met verlichting en ventilatiestanden?

Ik kan enkel kiezen tss 8bit : 0-100proc mode / 0-255 mode en bvb geen scène nr ingeven...
5122 Bestaat niet.
Bedoel je de 6122?

Snap je vraag niet.
Als je een 8bit/1byte waarde kunt sturen kun je toch scenes oproepen.
Edwin
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door jnyzie »

ik bedoelde 6122 van ABB
zie menu via powertool in bijlage.

ik wil 1 scene x (ventilatiestand op 300m3/h + verlichting A + verlichting B aan) switchen op movement detector 1 van het oog 6122
lukt me niet...
die scene x werkt via schakelaar wel perfect.

als ik 3 channels gebruikt lukt het wel...maar spaar liever channels...
Bijlagen
6122
6122
Schermafdruk 2015-08-04 20.40.32.png (37.94 KiB) 11293 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1446
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door egfdevos »

Ik snap je probleem niet...

Je hebt een scene GA nodig welke een scene nummer oproept die (ventilatiestand op 300m3/h + verlichting A + verlichting B aan) omvat.
Door een 8bit of 1byte waarde te sturen bijvoorbeeld voor scene 5 waarde 4 sturen. Dan ben je er toch.

Nog simpeler:
Je hebt een scene met GA 11/1/1
Dit GA bevat de scene objecten van de ventilatie actor, actor uitgang A en actor uitgang B.
Bij de parameters van de uitgangen word er bij het gewenste scene nummer de juiste toestand ingesteld.

Reageert de melder in mijn voorbeeld dan word scene 5 opgeroepen in 11/1/1.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1446
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: status switch van 2 groepsobjecten

Bericht door egfdevos »

En toen viel bij mij het kwartje.
"Het 1 bits aan/uit zetten is geen scene functie.
Dat is een schakel functie."
De juiste terminologie voor de juiste functie gebruiken.


Oplossing blijft hetzelfde gebruik een echte scene functie.
Edwin
Plaats reactie