Vraag ivm met statussen van Dimmer

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
michielske
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 12:57

Vraag ivm met statussen van Dimmer

Bericht door michielske »

Ik ben momenteel aan het experimenteren met KNX via Openhab zodat ik mijn dimmers kan sturen via mijn smartphone.

In mijn huisinstallatie zelf werk ik met switch objecten (1bit) en de relatieve dimfunctie Increase/decrease (4 bit).

Openhab maakt gebruik van de switchfunctie , relatieve dim functie en dimmervalue.
als ik de dimmer via openhab op mijn smartphome stuur wordt er een setpunt naar de dimmer gestuurd maar mijn led aan mijn schakelaars gaan niet mee aan.
Als ik de dimvalue via ETS rechtstreek aanstuur heb ik hetzelfde probleem. Is dit normaal?
Probleem dat ik nu heb is dat als ik de dimmer met mijn smartphone stuur deze niet meer werkt met mijn alles uit functie omdat de switch functie niet mee schakelt. en mijn alles uit werkt met alle verlichtingen op het switch object.

Iemand een idee of je de leds van de schakelaar mee kan schakelen als je een setpunt stuurt naar de dimmer?

Ik maak gebruikt van 5 groupadressen.
1 switchobject
1 status switch object
1 relatief object
1 dimvalue object
1 status value object
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Vraag ivm met statussen van Dimmer

Bericht door KNX_Steven »

Is het Output status switch object van je dimmer überhaupt met eenzelfde GA verbonden als het Input status GO van je schakelaar?
Is de schakelaars eventueel zo geprogrammeerd dat hij luistert naar dit Input status-object (of staat hij foutievelijk ingesteld dat hij luistert naar z'n eigen uitgangen om z'n status LED te bepalen.)
Stuurt de dimmer ook effectief een Telegram wanneer de dimwaarde veranderd is? En komt dat aan bij de schakelaar?

Dat de dimmer dan niet meer zou luisteren naar de alles uit is hoogst merkwaardig. In KNX is zou 'n "commando"' te interpreteren van eender welke voorgeschiedenis. Dus gelijk hoe hij net ervoor is aangesproken, een "0" op z'n switch ingang moet hem doen uitschakelen. Of heb je ergens één of andere prioriteitsingang van de dimmer gebruikt?
michielske
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 12:57

Re: Vraag ivm met statussen van Dimmer

Bericht door michielske »

Steven,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar volgende heb ik geconfigureerd.

mijn Dim actor heeft
* een switch group adres (a)
* een dimming group adres (b)
* een value group adres (c)
* een switch status groepadres. (d)
* een Valute status object. (e)

mijn schakelaar had ik eerst geconfigureerd als : from switch/value object A.
Dit heb ik nu gewijzigd naar : from status feedback object.

aan het status feedbackobject hangt nu groupadres (d).
aan het switch object van de schakelaar hangt groupadres (a)
aan dimming object van de schakelaar hangt groupadres (b)

Nu werkt de feedback wel als ik via mijn smartphone een waarde 50 % stuur.
Maar als ik nu het licht wil uitdoen moet ik 2 maal drukken op mijn schakelaar om het licht uit te doen.
het switchobject heeft niet dezelde status als het status object. Mag ik het status groupadres ook nog aan mijn switchobject hangen?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Vraag ivm met statussen van Dimmer

Bericht door Dré »

Heeft je schakelaar niet een apart communicatie object voor terugmelding?
Welk type schakelaar heb je?
Het probleem is namelijk dat jou schakelaar denkt dat het licht uit is en wil hem aan schakelen, maar omdat jij het licht via een andere object hebt aan geschakeld moet je 2 keer drukken.
De schakelaar zet hem eerst aan en bij de 2e keer pas uit of andersom.
michielske
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 12:57

Re: Vraag ivm met statussen van Dimmer

Bericht door michielske »

Ik heb een merten schakelaar en een berker dimactor
Deze is ingesteld als dimming.
Ik kan dan een switch output koppelen en een dimming object.
de led volgt mijn status groupadres dat gekoppeld is met de dimactor.

schakelaar:
Zie bijlage

Dimactor:
Zie bijlage

Smartphone met openhab:
Dimmer Licht_Living_Zithoek "Spots" (GF_Living, Lights) {knx="1.001:0/0/1+1/0/1 , 3.007:0/4/1 , 5.001:0/5/1+1/5/1" }
Bijlagen
dimactor.png
dimactor.png (124.38 KiB) 5562 keer bekeken
dimming.png
dimming.png (96.78 KiB) 5562 keer bekeken
Plaats reactie