Programmatie aanpassen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Object A-scene of iets dergelijks.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Dré »

Klopt.
Als je kijkt in ETS daar waar alle communicatie objecten staan, staat er bij elke uitgang, waar je scenes hebt geactiveerd een extra communicatie object, genaamd: '8-bit Scene'
Deze moet je koppelen aan een groepsadres, waarbij je de uitgangen bij samen voegt samen met de schakelaar waarmee je de scene wilt oproepen.


Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk heb je er wat aan, succes en anders horen we je wel.
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Het lukt nog niet helemaal.

Ik heb dus een nog vrije knop in ons bureau in gesteld om scene 4 te laten aangaan.
Afbeelding
Dan heb ik dit in het groepsadres 4/5/8 gestopt:
Afbeelding

Vervolgens ben ik naar de zekeringskast gegaan, en heb ik de actuator geprogrammeerd:
Afbeelding
en het bovenste veld verbonden met scene 4

Maar, ik slaag er niet in die uitgang in groepsadres 4/5/8 te zetten
Afbeelding


Ik heb het nog niet geprogrammeerd omdat ik denk dat het toch niet werkt omdat het me niet gelukt is de uitgang van de actuator te verbinden met een groepsadres,of is dat niet nodig?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door 747driver »

Das ook niet zo raar aangezien het object wat nu in 4/5/8 staat een 1 bit object is en een scene number een 1 byte waarde is.
Vermoed dat je het verkeerde object van je schakelaar hebt toegewezen aan 4/5/8.
Moet het niet iets met de naam Szenennebennogwat zijn zoals object nr 3?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Afbeelding
Zie al denk ik waar het fout gaat.
Ga bij Taste 4 een niveau lager. Zoals op het plaatje.
Selecteer "Taste 4 [Wertgeber]"
Dan verschijnt er als het goed is rechts ongeveer zo een venster als op plaatje.
Klik het veld "Gruppenadressen"
Druk op het knopje waar ook mijn rode pijltje naar wijst.
Nu krijg je als het goed is een venster met een lijst met alle groepsadressen even de juiste kiezen door deze naar het rechter gedeelte doen. (selecteren en dan > knop)
Althans zo werkt het bij mij.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Om dan gelijk even jouw plaatje te gebruiken.
Zou het denk ik net zoals 747driver ook zegt. Dit object 3 moeten zijn en niet dat object 69.
Afbeelding
Edwin
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Dank u voor de uitleg. Sorry dat ik een tijdje niets van mij heb laten horen, maar ik had een weekje verlof, maar nu ben ik terug volop aan het proberen. Als ik vast zit, horen jullie me wel terug...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Ook als het gelukt is horen we het graag. :D
Edwin
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Het is me gelukt! Dank u wel voor de vele hulp die ik heb gekregen. Ik denk dat ik nu bijna genoeg weet voor de programmatie van ons huis op te kuisen en de foutjes (die er nog in zitten) aan te passen. (Toch wat betreft de verlichting). De parameters van een dimmer aanpassen lukt nog niet (hij zegt dat het niet geïnstalleerd is), maar ik was dat toch niet van plan. Ik ga dat wel vragen aan onze programmeur als hij nog eens moet komen.

Ik heb echter 2 nieuwe vraagjes.
  1. Als ik in de zekeringskast kijk, zie ik verschillende componenten. Waarvoor dienen die allemaal en wat is het verschil er tussen. Vooral het verschil tussen een schakelactor en een switch actor is mij niet duidelijk.
    Afbeelding
  2. Waarom worden lichten toegekend aan een Switch actuator en een Binaire ingang tegelijk? (ook al zijn dit gewone spots, en kunnen die niet meer dan andere spots in ons huis)
    Toekenning aan binaire ingang:
    Afbeelding
    Toekening aan een schakelactuator:
    Afbeelding
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Kanonvlees »

Dag Alice,

Antw. 1: het verschil tss een schakelactor en een Switchactor is de taal. de één is Nederlands en de andere is Engels :)
1.1.19 is een 4 kanaals dimmer, universeel, voor het dimmen van gloeilampen/halogeenlampen of zelfs LED's (RGBW) met de juiste driver
1.1.21 heeft volgens mij iets te maken met verwarming. Een Verwarmingsactor ofzo. ben niet zeker
1.1.22 is een 1-10V dimmer voor bijvoorbeeld TL-lampen te dimmen als ze de aangepaste voorschakelapp. hebben.
1.1.56 is een dood gewone rolluikactor.
Het verschil nu tussen een universele dimmer en een 1-10V dimmer is de manier waarop.
De univ. dimmer gaat de spanning van het net gaan aanpassen.
230V is 100% 115V is 50%.
Bij 1-10V dimmer komt 230V (geschakeld of niet) rechtstreeks op de voorschakelapp. in uw TL-armatuurtje. de spanning 1 tot 10V geeft dan de dimwaarde aan.
10V is 100% en 5V is 50% bij wijze van spreken. meestal zit er op die actor ook een schakelrelais om de 230V te gaan schakelen.

Antw. 2: een Binaire ingang moet je eigenlijk zien als een schakelaar/drukknop, maar dan in de kast. Bij een gewone KNX drukknop heb je ook een com. object die je via een groepsadres verbind met je schakelactor (of switchactor). Met een binaire ingangsmodule kan je gelijk welk contact binnen lezen in de KNX-installatie. is het van een vlotter in de regenput, een contact van de inbraakcentrale, of gewoon een Niko schakelaar/drukknop ergens in een berging, kelder of in de 'gang beneden'. Het enige verschil is dat de intelligentie niet meer in de muur zit, maar in je schakelkast.
Jij hebt dus geen KNX schakelaar op een bepaalde plaats om de verlichting van de gang beneden aan/uit te doen, maar een gewone conventionele schakelaar/drukknop.

hopelijk ben je hier iets mee en als er nog iets is -> vragen é
Plaats reactie