Stopcpntact

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
domotica1984

Stopcpntact

Bericht door domotica1984 »

Wat is het voordeel van het verbinden van de stopcontacten met KNX systeem? wat doe je daarmee?

Ik dacht dat hierdoor kan men toestellen aanzetten, maar op deze manier krijgen de toestellen gewoon de spanning van het net en worden toch niet aan.
747driver

Re: Stopcpntact

Bericht door 747driver »

Afhankelijk van hetgeen er op het stopcontact is aangesloten zet je het aan (bv. verlichting, mediabox)) of voorzie je het van spanning.
En wat misschien belangrijker is, je kunt er producten mee uitzetten, bv het stopcontact waar de koffiemachine of strijkijzer op zit aangesloten .
Handig indien je een centrale knop hebt om dit soort stopcontacten los te koppelen van het net wanneer je het huis verlaat.
domotica1984

Wat is het voordeel van het centraal loskoppelen van de stopcontacten? je bespaart niks op energie of de veiligheid zal niet veel stijgen.
De toestellen hebben zelf een aan/uit knop dus die moeten altijd op aan staan?
747driver

Bericht door 747driver »

Liever 1 druk op een knop waarmee ik aangeef dat ik de deur uit ga en verlichting uit moet gaan en bepaalde stopcontacten worden losgekoppeld dan een rondje door het huis om de verlichting 1 voor 1 uit te doen en checken of de koffie machine en het strijkijzer wel uitstaan.
Voor mij is dat besparing, veiligheid en gemak.
Als je zelf geen voordelen ziet bij bepaalde technieken dan moet/hoef je er ook niet aan beginnen.
domotica1984

ok,dank je wel voor je antwoorden en fijne weekend!
egfdevos

Bericht door egfdevos »

Oudere mensen en keuken. wcd's achter timer(trappenhuis) en alles uit bij vertrek/slapen.
Kleine toevoeging als ze op gas koken nog een gasklep ertussen. Dementie...
Bakkie koffie die klaar staat in de morgen als je beneden komt.

Bij de mensen die het in eerste instantie voor verlichting doeleinden hadden gepland zie ik naderhand vaak dat ze daar uiteindelijk geen gebruik van maken.

Een andere mooie die ik zag. Hoever echt nuttig wegens andere vormen van straling; babykamer t.b.v. EMC.
Edwin
Alice

Bericht door Alice »

Wij hebben maar een paar geschakelde stopcontacten (droogkast, staande lampen, vloerstopcontacten,....)

Ik heb al spijt dat we niet alle stopcontacten geschakeld zijn. Ik heb al een paar keer gedacht: het zou toch gemakkelijk zijn moest ik dat ook vanop afstand kunnen bedienen.....

Misschien iets stoms, maar ik heb een kruimeldief, die maar 16u aan een stuk mag opgeladen worden (staat toch zo in de handleiding, het spel gaat wel niet ontploffen, maar de levensduur van de batterij zal groter zijn). Moest ik daar waar hij staat, maar een geschakeld stopcontact hebben....dan kon ik een knopje programmeren zodat ik maar gedurende 16u stroom stuur naar kruimeldief. 't gebruiksgemak zit in kleine dingen. (dingen waar men soms niet aan denkt bij de aanleg van de draden voor domotica)
grindal

Bericht door grindal »

in alle kamers zijn de dubbele stopcontacten uitgevoerd met 5G2,5mm waarvan er steeds één continue spanning heeft en de 2e geschakeld is.
voordeel dat alle apparaten, laders, koffiezet, waterkoker, tv, radio ea worden uitgeschakeld van zodra er niemand aanwezig is.
Dré

Bericht door Dré »

hier ook zoals bij grindal, maar bij mij zit er draad in. (bestaand huis).
grindal

Bericht door grindal »

Nog een kleine aanvulling:

Voordeel van een 5G is dat er nog één draad reserve is....
Handig als je bv één bepaald stopcontact wil gebruiken om een staanlamp te sturen.

voorbeeldje:
Bruin => vaste voeding Stopcontacten
Zwart => geschakelde stopcontacten
Grijs => één geschakeld stopcontact , bv om enkele staanlamp te schakelen
Blauw => neuter
G/Y => aarding

opm: let wel op het maximaal schakel vermogen van je actoren !
standaard zijn stopcontact kringen afgezekerd met 20A, maar veel actoren schakelen max 10A of 16A, maw om alles correct te beveiligen best je zekering & actor op elkaar afstemmen.
Plaats reactie