Pagina 1 van 1
Bewegingsmelder, 6-v drukknop en actoren
Geplaatst: do 17 jan 2019, 10:30
door fluppie
In mijn living gebruik ik een MDT bewegingsmelder om de lichten te schakelen (bij beweging
) en als detector voor alarm wanneer niemand thuis is.
Dat werkt allemaal prima, enkel zat ik nog te worstelen met de fameuze "blocking object". Ik denk het nu gevonden te hebben, al toets ik graag met iemand ervaren af alvorens ik alle andere detectoren zo zal programmeren.
Actor 1 => Output D => 1/1/27 en 1/3/1
Actor 2 => Output A => 1/1/36 en 1/3/1
Detector 1 => Licht kanaal 1 => 1/3/1
Detector 1 => Lock object (current state) => 1/1/27 en 1/1/36
Taster 1 => Knop 1 => 1/1/27
Taster 1 => Knop 2 => 1/1/36
Taster 2 => Knop 5 => 1/1/27
Taster 2 => Knop 6 => 1/1/36
Is dit de correcte manier? Of kan het makkelijker/beter/anders?
Gebruikte apparatuur:
MDT Bewegingsmelder SCN-BWM55.G1
MDT taster BE-TA5506.G1
MDT Smart taster BE-GT2TW.01
Re: Bewegingsmelder, 6-v drukknop en actoren
Geplaatst: do 17 jan 2019, 19:20
door egfdevos
Je zult eerst moeten uitleggen aan ons wat je doel is.
Het probleem wat ik nu zie is het volgende.
Mogelijkheid 1
- Je drukt op een knop "aan" maar de bewegingsmelder heeft reeds beide lampen aangezet nu blijven beide lampen aanstaan.
- Je drukt op een knop "uit" 1 lamp gaat direct uit de andere nadat de bewegingsmelder geen beweging meer waarneemt.
Mogelijkheid 2
- Je drukt op een knop "aan" bewegingsmelder heeft nog niks waargenomen en word gelockt. Bijbehorende lamp gaat branden. Andere lamp blijft uit.
- Andere lamp kunt je ook nog "aan" zetten.
- Je drukt op een knop "uit" 1 lamp gaat direct uit de andere nadat de bewegingsmelder geen beweging meer waarneemt.
Re: Bewegingsmelder, 6-v drukknop en actoren
Geplaatst: do 17 jan 2019, 19:59
door egfdevos
Ik denk dat het zoiets moet zijn.
(Knop 1, Knop 5) OR (Licht kanaal 1) = (Output D)
(Knop 2, Knop 6) OR (Licht Kanaal 1) = (Output A)
(Knop 1, Knop 5) OR (Knop 2, Knop 6) = (Lock OFF)
Re: Bewegingsmelder, 6-v drukknop en actoren
Geplaatst: vr 18 jan 2019, 13:58
door kurt.dg
Je zult voor jezelf moeten uitmaken wat de bedoeling is van die knop. Afhankelijk hiervan zul je hoogstwaarschijnlijk met een logica blok moeten werken (zit meestal in de actor om een 2e GA aan te koppelen).
Ik veronderstel dat dit is om de bewegingsmelder te overbruggen? Dus de lamp activeren met of zonder beweging.
In dit geval zul je ook best een indicatielamp (aparte uitgang) aan die knop plaatsen. Indien je dit niet doet (voor mij hoeft dit niet hoor): lamp is geactiveerd door bewegingsmelder terwijl je binnenkomt. Iemand drukt (al dan niet bewust / per ongeluk) op de toets. Bij het verlaten van de ruimte zal de lamp nog branden doordat de timer van de bewegingsmelder nog aan het uitlopen is. Je gaat er dan vanuit dat de lamp zal uitgaan, maar door het bedienen van de knop zal deze nog blijven branden.
Re: Bewegingsmelder, 6-v drukknop en actoren
Geplaatst: vr 18 jan 2019, 15:40
door egfdevos
De uitdaging is dat hij twee appart geschakelde lichtkringen heeft op 1 bewegingsmelder.
Re: Bewegingsmelder, 6-v drukknop en actoren
Geplaatst: wo 23 jan 2019, 14:28
door kurt.dg
egfdevos schreef: ↑vr 18 jan 2019, 15:40
De uitdaging is dat hij twee appart geschakelde lichtkringen heeft op 1 bewegingsmelder.
Ik heb ook een gelijkaardige situatie gehad met bewegingsmelders en buitenverlichting.
BEW1 moet LP1 en LP2 sturen
BEW2 moet LP2 en LP3 sturen
Overbrug schakelaar (manuele stand) moet alle 3 LP's aansturen.
Je moet idd met een OR blok werken, anders zal je ook bij het wegvallen van de beweging een 0 op de bus sturen die het licht schakelt.
Ik heb dit destijds als volgt uitgevoerd:
Overbrug schakelaar stuurt GA dat een output aanstuurt (zeg maar LP4, maar dan op 24V voor feedback lamp schakelaar).
BEW1 zit op een GA (als input), BEW2 zit eveneens op een GA.
Via Domovea (control functie) aangegeven dat:
GA LP1 een 1 ontvangt indien BEW1 of Overbrug een 1 stuurt.
GA LP2 een 1 ontvangt indien BEW1 of BEW2 of Overbrug een 1 stuurt.
GA LP3 een 1 ontvangt indien BEW2 of Overbrug een 1 stuurt.
Idem voor het uitschakelen van LP1 t.e.m. LP3, maar dan met een EN functie gewerkt dat alles op 0 staat, dan pas kan het licht uit.