Ik ben nieuw op dit forum en las met veel plezier enkele berichten en de reply erop, gelukkig bestaat er nog iets als dit! Ik schets jullie kort mijn situatie.
Momenteel zijn wij toe aan de technieken in onze bouw, voor de elektriciteit hebben wij gekozen voor Gira domotica, het slijpen en kappen is gebeurt, inbouwdozen voor tastsensoren (E22) en dergelijke zijn geplaatst.
Vandaag zijn we dan begonnen met kabels trekken, dus hier zijn we nog even zoet mee.
De volgende zaken dienen geïntegreerd te worden in het Gira systeem:
-Creëren van lichtscenes
-Bedienen van vloerverwarming + verwarming bovenverdieping (radiatoren)
-Videofonie, enkel buitenpost, wij opteren ervoor de binnenpost te vervangen door iPhone, iPad, computer, Tv.
-Alarm
-Toegang met codeklavier
-Audio, bediening via iPhone, iPad, computer, Tv, (4 zones)
-...
Natuurlijk zit ik met enkele vragen hieromtrent. Ik had graag alles zelf willen programmeren, reden hiervoor is dat ik de kostprijs tot programmatie, circa 60€/u, marginaal duur vind. Helaas heb ik bitter weinig ervaring in het programmeren, ik ben wel vrij vlug weg als het aankomt op werken met nieuwe software en dergelijke. De dealer waar de modules, tastsensoren, ... aangekocht worden rade mij echter af om de Gira Homeserver zelf te programmeren, daar dit uiterst ingewikkeld is. Deze zei dat ik beter opteerde om alles aan te sluiten op de homeserver van control4? Wat is jullie idee hieromtrent?
Om deze post wat overzichtelijk te houden som ik hieronder nog enkele vragen op waar ik mee zit momenteel:
1/ Gira Homeserver of ander bijvoorbeeld control4?
2/ Buiten de Gira HS welke software voor op de computer heb ik nog nodig om alles te programmeren?
3/ Is de software compatibel met een APPLE computer?
4/ Hoelang doe je erover om de tastsensoren te programmeren zodat ik op zijn minst mijn lichten kan bedienen? Lijkt mij niet echt leuk te investeren in alles en simpelweg weken geen licht aan/uit kunnen doen.
5/ Kan ik nu al reeds enkele voorbereidingen nemen om meer inzicht te krijgen in het programmeren en het systeem op zich?
Dit is een greep uit enkele vragen waar ik mee zit momenteel, er zullen er vrees ik nog velen komen

Alvast bedankt voor de “eventuele” reacties.
Gr Ken