Na het lezen van allerlei fora (waaronder natuurlijk het deze), dagen & nachten zoeken naar de juiste componenten en daarna alles overzetten in schema denk ik dat ik zo goed als rond ben met de theoretische component van mijn oefening.
Het betreft een installatie voor mijn nieuwbouw woning die zal instaan voor zo goed als alles waar ik momenteel aan kan denken: schakelen/dimmen van (bijna) alle lichtpunten, schakelen van een aantal stopcontacten, zonwering, verwarming (zowel vloerverwarming als elektrisch), ventilatie.
De sensoren bestaan vooral uit aanwezigheids- en bewegingssensoren, aangevuld met wat drukknoppen en thermostaten en op alle ramen (meerdere) reed contacten.
Alle KNX modules zijn van MDT.
Alle DALI dimmers/led drivers zijn modellen DR8001 en DR8003 (Chinees), de 12v voeding voor de 12v kring komt van MeanWell (2x HRP-600).
Ik heb een schema bijgevoegd in mijn post waarop al mijn componenten staan, met daarbij reeds wat bekabelingsinstructies voor mezelf.
Een aantal vragen die ik graag zou willen stellen aan jullie:
- ben ik componenten vergeten / doe ik overkill op componenten (ik voorzie bijv. een 1280mw voeding terwijl ik veronderstel toe te komen met een 640mw of zelfs minder ?)
- aangezien elke component zijn eigen logica heeft: is het nuttig om dan nog de logica module (SCN-LOG1.02) te voorzien ?
- stroomloze binaire ingangen: zijn dit de juiste voor de reed magneet raamcontacten uit te lezen ?
- DALI koppeling: goed idee of niet ? Bij eerste berekeningen lijkt het me véél interessanter om DALI voor de dimbare lichten te nemen ipv KNX oplossingen; vooral voor RGB ledstrips is het nogal frappant: 1 RGB knx led driver kost 150€ terwijl een DALI equivalent 30€ kost.
- Kan/mag ik mijn buitenverlichting ook op gelijkstroom zetten ? Indien ja lijkt het me interessant om alle verlichting op 12 volt te zetten en via DALI te sturen.
- is de JAL-0410D.02 de juiste om 8 Somfy motoren (24v) te sturen of raden jullie de (dure) Somfy-specifieke KNX module aan ?
Enige andere opmerkingen zijn ook altijd welkom; dit is mijn eerste domotica avontuur en alle info in dit stadium is interessant alvorens ik de bestelling plaats