Plan nieuwbouwwoning

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
knxnewbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 feb 2023, 12:02

Plan nieuwbouwwoning

Bericht door knxnewbie »

Hallo,

Ik volg dit forum al even om mijn kennis omtrent KNX wat te vergroten. We gaan dus een woning bouwen en we zijn begonnen met het plannen van de domotica installatie. Dit is wat ik momenteel in mijn hoofd heb, maar wil heel graag jullie mening horen over wat slecht/goed is en/of beter kan.

De volgende zaken zouden we graag regelen via KNX:
  • Verlichting (zowel deels dimmen als aan/uit) via DALI
  • Stopcontacten (aan/uit/verbruik monitoren/bij verbruik X, doe iets met Y, ...)
  • Detectoren - zowel beweging als aanwezigsheidsdetectie (verlichting, alarm, ...)
  • Bediening screens
  • Bediening gordijnen
  • Verwarming (bediening zones vloerverwarming via warmtepomp)
  • Rookmelders
  • Deurslot (via bijvoorbeeld GSM, vingerafdruksensor, ...)
  • Eventueel alarm
Daar nog niet alles gekend is (bv merk warmtepomp - vaillant heeft hun eigen KNX component, exact aantal lampen/lichtgroepen, ...) kunnen we nog geen exact plan maken qua componenten.

Verlichting:
Ik zou wel graag via DALI werken vanwege de vele redenen die ik hier zie passeren op het forum. Wat me wel niet geheel duidelijk is wat er dan na de KNX/DALI component exact moet voorzien worden. Is dit, afhankelijk van specs uiteraard, een van deze drivers per lichtgroep?
https://www.elektroshop.nl/led-verlicht ... mbaar.html

Als je bv kijkt naar deze component:
https://www.voltus.de/?cl=details&anid= ... 7bd4083112

Kan die dan 2x 64 lampen aan of 2x 64 lichtgroepen?

Update:
Ik zou, mits een eerste schatting, uitkomen op 29 groepen waarvan er 18 dimmend zouden zijn en 1 RGB. Ik denk dat ik gebruik zou maken van een lichtstudie om te bepalen wat waar. Iemand enige ervaring hiermee? Hier ga ik me deze week in verdiepen.

Stopcontacten:
Ik zou graag elk stopcontact willen voorzien van de mogelijkheid om te beheren of handelingen te baseren op basis van verbruik. Simpel voorbeeld: bij verbruik TV, doe de screens automatisch naar beneden. Op dit moment kan ik voor +-20% van de stopcontacten wel iets bedenken, maar niet voor de overige 80%. Indien ik niet elk stopcontact zou schakelen, ben ik natuurlijk gelimiteerd naar de toekomst toe. Vandaar dat ik eerder zou opteren voor alle stopcontacten te schakelen.
Deze zou ik dus meerdere keren voorzien:
https://www.voltus.de/hausautomation/kn ... 9.47194042

Hierop kan men wel enkel stopcontacten schakelen van max. 16A.

Update:
Bedankt egfdevos, inderdaad zeer goed idee om de meeste te laten passeren in de kast zonder KNX component. Later kan ik hier dan KNX componenten aan toevoegen moest het nodig zijn. Dit is, zeker initieel, een grote kostenbesparing al.

Bewegings-n & aanwezigsheidsdetectoren:
Ik zou in elke ruimte een bewgingsdetector willen, behalve in 2 ruimtes.
Elke ruimte bevat dan een bewegingsmelder, m.u.v. woonkamer en bureau. Hier zou ik aanwezigheidsmelders plaatsen:

beweging: https://knxgroothandel.nl/knxsensoren/b ... 5-e22.html
aanwezigheid: https://www.voltus.de/steinel-056339-tr ... r-360.html

Screen- en gordijnactuator:
We hebben in totaal 8 screens en 4 gordijnen te bedienen. Niet overal is er een screen of gordijn voorzien. Hiervoor zou ik dezelfde actor willen voorzien als voor de geschakelde stopcontacten aangezien deze ook kan gebruikt worden voor 12x jaloezie bediening.

Rookmelder:
Hier zou ik gaan voor 1 per verdiep. Deze wil ik sowieso via KNX bedienen zodanig dat je weet dat er iets speelt (rookmelder kelder ga je misschien niet horen tot in de slaapkamer of voor het geval je niet thuis bent).

Hier zou ik gaan voor de basis rookmelder https://www.voltus.de/sicherheitstechni ... nzend.html
CO sensors zouden we niet nodig hebben daar er geen gas zal gebruikt worden voor de verwarming.

Update:
Ok, dus hier kan ik 'simpele' melders gebruiken en deze dan aansluiten op een binaire KNX component. Bedankt!

Verwarming:
In afwachting van offertes voor warmtepomp en vloerverwarming. Als er bv zou geopteerd worden voor Vaillant, kan je deze makkelijk koppelen aan je Vaillant thermostaat:
https://www.vaillant.be/consumenten/ons ... nkzij-knx/

Deurslot:
We zijn nog in afwachting van offerte's. Deze komen mondjesmaat toe. Eén van de opties is bv. een zelfsluiting elektronisch genuis meerpuntssluiting. Mogelijks deurbel + camera's via unifi protect.

Alarm:
Nog niet naar gekeken, eventueel gebruik bewegingssensoren of opteren voor magneetcontacten o.i.d.

Installatie:
Ik wil mijn eigen KNX componenten zelf kiezen en programmeren. Eerst en vooral uit een kosten drukkend perspectief. Ik heb al contact gehad met verschillende elektriciens/domotica installateurs (niet noodzakelijk KNX) die ook domotica aanbieden en deze willen alles aansluiten zoals ik het hen vraag. En de programmatie zal ik helemaal zelf doen, ik ben nl. programmeur van beroep en heb op het werk verschillende collega's die dit ook van scratch hebben gedaan dus dit moet mij zeker ook lukken.

Mijn plan is om deze post geregeld up te daten en hierbij zou ik heel graag jullie mening horen over zaken waar ik voor moet opletten of nuttige toevoegingen kan maken aan de installatie. Ik weet dat het nog zeer beperkt is op deze moment maar toch maak ik deze post al zodanig dat ik van bij het begin hopelijk de goeie richting uitga.

Alvast bedankt!
knxnewbie
Laatst gewijzigd door knxnewbie op wo 15 feb 2023, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Plan nieuwbouwwoning

Bericht door egfdevos »

Verlichting:
1 DALI-lijn is goed voor 64 Drivers (DALI-adressen) verdeeld over 16 lichtkringen (DALI-groepen).
*Dit kan afwijken bij gebruik van tunneble white, RGB of een een driver met meerdere uitgangen. Deze kunnen dan meerdere DALI-adressen gebruiken.
*Niet elke KNX-DALI Gateway heeft dezelfde mogelijkheden. Voornamelijk een punt bij TW, RGBWW etc. en domme gateways.

Voor de beeldvorming kunnen we stellen dat een armatuur aangesloten is op een driver welke samen met andere drivers onderdeel is van een groep (lichtkring).


Stopcontacten:
Hier zou ik het economischer aanpakken. "Alle wcd's moeten eventueel de mogelijkheid hebben om te kunnen schakelen of energie monitoren."
Realistisch gezien zal je dit in de praktijk niet op veel plekken toepassen. Daarom: Draad technisch en ruimte elektrakast dit zo voorbereiden. In de elektrakast komen toch rijgklemmen. Koop 1 schakelactoren voor een paar wcd en laat de rest nog even op vast spanning. Uitbreiding en wijzigingen zijn later alleen in de elektrakast(en) nodig.

Er zit een groot verschil tussen 16A belasting en 16A kunnen schakelen. Ook het type belasting is van groot belang voor de levensduur van de uitgang.
*voorbeeld stofzuiger; Je steekt een stofzuiger in zo'n wcd en je zet hem aan en hij doet niks vervolgens zet je het stopcontact aan en gelijk begint je stofzuiger te werken. Dat gaat misschien een keer of 5 zo goed maar daarna is die uitgang weg of vastgeplakt.

Daarom persoonlijk voor geschakelde wcd's voor algemeen gebruik, motoren, verwarmings apparaten en buiten raadzaam een extra 25A relais toepassen. In dit geval gaat dat ten koste van de energie monitoring.

Bewegings-n & aanwezigsheidsdetectoren:

Screen- en gordijnactuator:
Geen ac en dc / 230,12,24V mixen op actoren.

Rookmelder:
Veel te dure oplossing.
Standaard met draad gekoppelde rookmelders (keuken hittemelder). Relais module aansluiten op een knx ingang.
Minimaal 10x zo goedkoop.
Die dingen hebben maar 1 functie nodig geluid maken, waardoor je leven redden.

Verwarming:

Deurslot:

Alarm:

Installatie:
Edwin
Plaats reactie