Eerst en vooral, weet ik dat niemand van jullie een glazen bol heeft

Betreffende onze domotica die ik zelf wens te gaan leggen, twijfel ik momenteel tussen Niko Home Control, Loxone en een EIB/KNX (Siemens ofzo).
Als ik kijk naar eenvoud, design en reacties van anderen, zou ik voluit voor Niko gaan. Ik weet het, het is beperkt tot Niko en niet zo vrij en flexibel als EIB/KNX. Loxone ziet er ook goed uit, maar er is nog geen elektricien die hier al van gehoord heeft (toch niet de elektriciens die ik ken) en daarom ben ik er wat bevreesd over naar wisselstukken snel bekomen, service ...
Het enige wat me tegenhoudt met Niko is het bus-systeem. Ik heb een vriend die het net geinstalleerd heeft en als je hem hoort vertellen is het aansluiten nog eenvoudiger dan kinderspel. OK, er is altijd het argument, als je buskabel beschadigd is; ligt alles uit --> hoe groot is deze kans? De vrees die ik echter heb - en dan komen we tot het onderwerp van deze topic - wat is de toekomst van de bus? Als ik nu EIB/KNX in ster zou leggen zou ik (waarschijnlijk) wat de toekomst brengt, wel wegkunnen: iedere schakelaar en iedere actuator komt immers afzonderlijk toe.
Stel ik neem nu Niko Home Control en de bus wordt op termijn (door welke reden dan ook) niet meer (veel) gebruikt/ondersteund dan zit ik vast. Er is immers 1 twee-aderige door mijn huis en ik zit vast (of ik moet gaan breken). Ik hoor ook dat mensen met Nikobus ook niet zo eenvoudig naar Home Control kunnen overgaan/koppelen en dit is dan nog binnen hetzelfde merk ...
Dit kan echt gekkenwerk zijn: maar is er een manier om nu - ook met bus - voorzien te zijn voor een systeem met ster? Ik vermoed om in de buis eveneens een EIB mee te trekken, maar dit lijkt me echt absurd (waarom dan Niko, right?)
Graag uw mening
Groeten,
1984