Via 2dehands heb ik een goedkoop lot kunnen kopen waarin een Gira Home Server 4 alsook een Gira Client 9 inzit.
Nu ben ik bezig met het programmeren en updaten van deze Gira Home server.
Omdat deze home server al eerder gebruikt is geweest door de vorige eigenaar (niet registreerd op Gira weliswaar), wil ik deze graag opnieuw flashen zodat hij makkelijk geupgrade kan worden naar de laatste firmware

De gira server zelf heeft een hardware versie van 0529 00 (i19) en draait letterlijk nog op versie 2.10.120427
Hierbij gebruik ik dan de Expert versie 2.10 om het toestel al te kunnen upgraden naar 4.0 om zo te komen op de laatste versie 4.8.1
Helaas doordat ik het password niet ken, kan ik deze helaas niet flashen naar de nieuwe versie, dus me enige optie is over te gaan naar de COM1 en via de seriële poort te upgraden.
Door wat forum posts te lezen, merk ik dat hiervoor een null modem kabel nodig is dus heb ik daarnet een eigen nulmodem met volledige handshaking gemaakt.
Maar als ik deze via HS Expert 2.10.120614 wil flashen, dan meldt de software dat deze een timeout geeft. Dus veronderstel ik dat de kabel toch niet correct is. Hierbij het resultaat dat hij geeft bij de "Transfer"
- Data is being packed
- Waiting for a connection
- Restart device.
- Timeout expired
Hierbij heb ik twee korte vragen:
- Is deze null modem kabel juist? Zo nee, welke handshake moet deze dan hebben? Geen handshake, loopback of gedeeltelijke?
- Kan ik deze i19 hardware updaten naar de laatste Gira software (4.8.1?) Volgens de firmware wel, maar dit is ook mij niet helemaal duidelijk.
Alvast bedankt,
Michael