Gira HS - Automatische bediening licht garage

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer

Gira HS - Automatische bediening licht garage

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik dacht even aan iets simpel te beginnen, maar ik geraak er (weer) niet aan uit!

Dit is wat ik wil: als de garagepoort opengaat, moet het licht in de garage aan gaan. Op zich is dit kinderspel (en dit deel werkt dus ook :-)).

Maar bijkomend wil ik ook:
* Het licht moet na 60 seconden vanzelf uitgaan;
* Als binnen die 60 seconden het licht is uitgedaan (manueel, vb. na 15 seconden), en iets later (na 30sec) het licht weer manueel wordt aangedaan, dan mag het licht niet vanzelf uitgaan op die 60e seconden (na openen poort);

Zie onderstaand schema. Ik werk met een extra variabele "automatische bediening". Zodra die waarde "1" krijgt, wordt er afgeteld (60sec). Nadat de tijd op is, zal die het licht uitzetten (tenzij de variabale "automatische bediening" in tussentijd zelf op "0" gezet is).

Maar waar ik niet in slaag... hoe zet ik die variabele ("automatische bediening") weer op nul? Ik heb dat commando eerst toegevoegd aan output box 10482, maar dan wordt hij soms op "0" gezet vlak nadat hij eerst geactiveerd is (via input box 10490).

Het leek eerst simpel, maar ben er toch al even mee zoet...

Afbeelding
pvhuf

Re: Gira HS - Automatische bediening licht garage

Bericht door pvhuf »

Vooreerst zou ik geen telegram delay gebruiken, maar wel een Stairway Light Function. Je garagepoort functioneert als een "bewegingsdetector", die dan een licht gedurende een bepaalde tijd aan zet, met een bijkomende conditie.

Bekijk eens mijn onderstaand voorbeeld. De spot op de oprit gaat voor een zekere instelbare tijd aan onder de conditie dat het nacht is en dat er een detectie was.
beeld3.gif
beeld3.gif (6.55 KiB) 6084 keer bekeken
Dries_De_Bouwer

Re: Gira HS - Automatische bediening licht garage

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Heb ik het weer ver zitten zoeken! Soms moet je gewoon eens andere logische modules leren gebruiken ipv die paar modules die je onder de knie hebt op een rare manier ineen proberen te steken.

Aan de hand van je voorbeeld had ik het op 5min klaargespeeld en getest. Bedankt!!
Plaats reactie