Knop in QuadClient instellen als puls functie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door Teejoo »

Hoe kan ik een knop in QuadClient instellen als een puls functie. Ik zie alleen de functies met een of twee knoppen met de functie toggle.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door cevers »

Niet een switch maar push button toevoegen. Die hebben wel Puls functie (0 of 1 pulsen)
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door Teejoo »

De push button heeft geen status melding. Wat ik graag zou willen is een koppeling tussen de HS en mijn inbraakcentrale.
Met een puls een bepaald gedeelte inschakelen en daar dan ook een terugmelding van hebben. Als het kan in dezelfde regel waar ook de puls functie zit.
Hetzelfde eigenlijk als een normale schakelfunctie, maar dan alleen met een puls.

Het zou mooi zijn dat er ook een mogelijkheid is zoals de "switching with PIN protection" schakelaar, zodat onbevoegden niets kunnen schakelen.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door cevers »

Kwa laten schakelen door EIB zou ik zoiezo nooit een puls gebruiken maar een sleutelschakelaar functie die reageert op open / dicht -> Alarm aan / Uit
Op die manier kan je gewoon een PIN protected switch gebruiken om in en uit te schakelen.

Ligt natuurlijk aan welek centrale je wilt inschakelen hoe je dat doet. In geval van Galaxy programeren als sleutel schakelaar met *

Let wel op dat je het omschrijft in je alarm map als maat oplossing. Aangezien je EIB geen NCP nummer heeft ;) (alleen van toep[assing als je een certificaat hebt afgegeven)
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door Teejoo »

Ik heb inderdaad een Galaxy. Ik zou graag een puls functie willen, omdat ik dan ook via de normale bediendelen kan in- en uitschakelen
zonder dat ik me druk hoef te maken om de stand van een maak of verbreek functie.

NCP is hier niet aan de orde. Galaxy is leuk, maar heb hier nog een leuke viervoeter..
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door cevers »

daarvoor is toch die status terugmelding?
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door Teejoo »

Ja, maar dan zie ik in QC dat de sleutelschakelaar nog aan staat. Als ik dit nu als een puls contact heb hoef ik me daar niet druk om te maken.
Hoe ik e.e.a. in de Galaxy moet instellen is me duidelijk. Zoek alleen de geschikte manier om dit vanaf de QC te schakelen....

Er word niet continu op hetzelfde bediendeel ingeschakeld en het zou wel leuk zijn om dat ook via de QC te kunnen doen.
Heb thuis namelijk alles ingedeeld in meerdere blokken.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door cevers »

Nee, bedoel dat je via die terugmelding de schakelaar reset.
Heb namelijk precies dezelfde situatie op die manier gemaakt.

Als de status van ingeschakeld naar uitgeschakeld gaat zorgt een logische vergelijking ervoor dat de desbetreffende schakelactor ook uit gaat.
Idem de andere kant op.

Is idd omslachtig maar ivm PIN op dit moment enige mogelijkheid.

Zal eens in de pin schakelfucntie duiken. misschien om te bouwen naar de puls schakelaar.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door Teejoo »

Dat klinkt mooi. Zou je uit willen leggen hoe je dat in GLE hebt gemaakt.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Knop in QuadClient instellen als puls functie

Bericht door cevers »

Zul je even geduld moeten hebben tot vrijdag :mrgreen: Nu vrij en werk laptop achter slot en grendel op zaak :D
Maar de logische schakeling is vrij eenvoudig:

Als status_alarm veranderd naar 0 dan als actor_alarm = 1 verander actor_alarm naar 0

Als status_alarm veranderd naar 1 dan als actor_alarm = 0 verander actor_alarm naar 1

Truc is om de verandering van status_alarm als trigger te gebruiken. Aan gezien alarm inschakelen met sleutel als alarm al aanstaat toch niks doet. Maar je actor staat dan wel goed.

En ter verduidelijking, logische schakeling niet in QuadClient maar in Expert
Plaats reactie