Ik heb me zopas ingeschreven op het forum om me volledig onder te dompelen in KNX! Ik ben een 25 jarige afgestudeerde ir. computerwetenschappen, werk momenteel als software developer en ben bezig mijn eigen huis te bouwen. Hierbij zou ik graag de uitdaging aangaan om mijn eigen KNX domotica systeem te integreren in mijn woning, samen met de hulp van het wereldwijde web als informatiebron en misschien wel de vele behulpzame KNX guru's hier op het forum!?

Waar mijn allereerste topic over gaat is de mogelijkheid om een 'eigen homeserver' op te zetten ipv eentje aan te schaffen uit de rek (type Gira Homeserver, Loxone,...). Is het mogelijk? Wat zijn de mogelijke pijnpunten? Wat is er allemaal voor nodig (software / hardware)? Indien ik hier in zou kunnen slagen, kan dit project allerminst dienen als inspiratie voor anderen die iets gelijkaardigs willen doen, of in het ideale geval makkelijk overgenomen, geconfigureerd en eventueel verbeterd / uitgebreid worden door andere KNX hobby'isten (open source).
Mijn huidige begrip op het systeem is als volgt:
KNX COMPONENTEN (aanstuurbaar)
<==== KNX-bus ====
KNX ACTOREN (aansturing)
<==== IP ====
HOMESERVER
De homeserver in dit verhaal zou dan een server-pc zijn die een zeker besturingssysteem draait (bvb. Windows) en die is opgenomen in het lokale netwerk in je huis. Voor deze homeserver kan je dan een applicatie ontwikkelen die via IP je KNX systeem aanstuurt. Zo kan je dan bijvoorbeeld je eigen Android / IOS / ... applicatie (visualisatie) ontwikkelen waarbij je met je tablet / smartphone communiceert naar je homeserver, die op zijn beurt de KNX actoren gepast aanstuurt.
Zoals ik het zie is de meest fundamentele vraag de aansturing van KNX over IP. Mijns inziens heb je twee onderdelen nodig:
- een KNX / IP gateway?
- een library / software API?
Graag hoor ik jullie opmerkingen en feedback! Vergeef me aub mijn leek-termen en mijn huidige, mogelijk simplistische, kijk op KNX

Nick