Binaire input koppelen aan meerdere groepsadressen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
bednarekluc
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 21:31

Binaire input koppelen aan meerdere groepsadressen

Bericht door bednarekluc » ma 09 feb 2015, 21:49

Allen,

Ik ben vrij recent met knx begonnen en loop tegen een klein probleem aan.
Ik probeer een binaire input te koppelen aan 2 groepsadressen. Elk groepsadres bevat een aantal uitgangen van een schakelactor.
In ETS5 is deze koppeling perfect te maken, maar echter komt het commando maar terecht bij een groepsadres, waardoor er maar een deel van de bedoelde bewerking gebeurt.
Is dit gewoon niet mogelijk of zie ik iets over het hoofd ?

Dré
Berichten: 697
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Binaire input koppelen aan meerdere groepsadressen

Bericht door Dré » za 14 feb 2015, 01:57

dit is inderdaad niet mogelijk, een zendend commando kun je maar naar 1 groepsadres sturen.
Je hebt ingangen die je kunt instellen om twee verschillende commando's te laten sturen bij het indrukken van de schakelaar, kijk daarvoor even bij de parameters, als die van jou dat ook kan, moet je twee zendend adressen krijgen voor 1 contact.
Anders zou je een nieuw groepsadres moeten aanmaken waar je de schakelaar in zet en alle uitgangen die je wilt aansturen.

succes

egfdevos
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, Nederland

Re: Binaire input koppelen aan meerdere groepsadressen

Bericht door egfdevos » za 14 feb 2015, 07:43

Zenden kan maar naar 1 GA
Luisteren kan van meerdere GA

Meestal kunnen zendende objecten ook luisteren. Daarom was het mogelijk om meerdere GA te koppelen aan je object.

Een simpel voorbeeld waarom dit mogelijk is:

0/0/1 alles uit
- Hierin zit een schakel object (uit) en alle uitgangen.
1/1/1 enkele lichtkring
- Hierin zit een schakelobject (om) en een uitgang.

Het schakelobject (om) zal de volgende koppeling hebben: 1/1/1, 0/0/1
Het eerste GA is altijd het zendende(S) GA.

Voeg ik 0/0/1 niet toe aan het schakelobject (om) in de lichtkring gebeurd er dit:
Ik schakel de lichtkring aan en daarna met alles uit uit.
Probeer ik nu de verlichting weer aan te schakelen dan gebeurd er niks.
Dit komt omdat hij eerst een "0" stuurt. Dus moet je nog een keer drukken en dan pas gaat het licht aan. Dit klopt dus niet.
Hij wist niet dat hij een "1" moest sturen omdat een andere al een "0" had gestuurd.
Om he dit te vertellen maar je die extra koppeling met 0/0/1.
Edwin

Plaats reactie