Gira - electrische store

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Gira - electrische store

Bericht door Capaburro »

Hallo,

Op de slaapkamer heb ik een electrisch vouwgordijn laten plaatsen.
Echter moet deze nog ingeprogrammeerd worden in mijn actor en toegewezen worden aan een knop.
Heeft iemand een voorbeeld over hoe ik die functies (omhoog en omlaag laten gaan van gordijn) moet programmeren ?
(men heeft mij gezegd dat wanneer bepaalde instellingen niet juist zijn, ik de motor van het gordijn kan beschadigen of zelfs de actor)

Ik heb een jaloezieactor van Gira: 1037 00
Ik gebruik ETS3

Alvast bedankt
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Gira - electrische store

Bericht door Capaburro »

Ik heb even een paar zaken opgezocht en heb de volgende zaken gedaan:

- Een groepsadres aangemaakt voor mijn electrisch gordijn (0/0/28)
- Dit groepsadres gekoppeld aan mijn jaloezie actor die ik ingesteld heb als "jaloezie uitgang" (uitgang 7 + 8 van de 8 voudige actor)
- Ik heb ook een vrije schakelaar (2 voudige) waar ik het gordijn omhoog en omlaag wil doen dat ook al een groepsdres heeft (1/1/27)

Wat mij nu niet lukt is om nu met de schakelaar de gordijnen op en neer te laten gaan.
Hoe moet ik één en ander koppelen ? Kan iemand mij op weg helpen ?

Het lukt mij niet om het groepsadres van het gordijn te slepen naar mijn schakelaar wat ik normaal doe met de verlichting.

Alvast bedankt
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - electrische store

Bericht door 747driver »

Heeft de schakelaar wel de juiste functie toegewezen gekregen?
Wellicht dat het ETS voorbeeldproject je op weg kan helpen.
Meen dat daar wel wat jaloezieën in voorkomen.
Je kunt met de Group Monitor in ETS natuurlijk ook een commando naar je rolgordijn sturen bedenk ik me!
Wel zorgen dat je de spanning er snel af kunt halen indien het verkeerd dreigt te gaan...
Met die Group Monitor kun je ook checken of de schakelaar wel het juiste commando geeft.
Ik heb ook een paar van dat soort aktoren, de 103800, welke ik als schakelaars ga gebruiken voor een irrigatie systeem.
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Gira - electrische store

Bericht door Capaburro »

De schakelaar heeft als funtie "Jaloezie", dan staat bij "telegram bij wippen bediening: boven=omhoog, onder=omlaag" etc.
Dus ik denk wel dat die de juiste functie heeft. Ik kan alleen mijn groepadres niet verslepen naar die schakelaar wat ik normaal bij de verlichting doe.
Dat laat ETS niet toe blijkbaar. Dus ergens moet er nog iets verkeerd ingesteld staan denk ik.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: Gira - electrische store

Bericht door TopFly »

lees ik dat de schakelaar al een groepadres heeft? Dit kan alleen als die ook gebruikt wordt om een andere store te bedienen. Zodat met 1 schakelaar alle 2 tegelijk omhoog/omlaag gaan.

Je moet in je groep "electrisch gordijn" 0/0/28 zowel je schakelaar als actorkanaal plaatsen.
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Gira - electrische store

Bericht door Capaburro »

Hallo,

Op dit moment heb ik iets aan het werken gekregen, maar nog niet zoals het hoort.
Wanneer ik op de het bovestende deel klik van mijn 2 voudige schakelaar gaat het gordijn omhoog, wanneer ik klik op de onderste gaat hij omlaag maar
ik kan hem niet stoppen halverwege.

Ik heb mijn actor nu ingesteld op "rolluik/markies", maar weet niet of dat wel goed is. Het rolgordijn lijkt meer op een rolluik denk ik dan op een jaloezie omdat ik geen lamellen heb.

Verder heb ik momenteel mijn groepsadres 0/0/28 gekoppeld aan de actor uitgang 7/8 bij "kort bedrijf" en heb tijdsduur ingesteld op 30 sec.
Er staat ook "duurbedrijf" maar weet niet goed wat dat wil zeggen.
Op mijn drukknop (1/1/27) heb ik mijn jaloezie (0/0/28) kunnen koppelen op "kort bedrijf" en op duurbedrijf heb ik hem ook gekoppeld.
(mijn drukknop stond al ingesteld op "jaloezie" (telegram bij wippen bediening: boven = omhoog, onder= omlaag)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik terug klik dat de beweging stopt en wanneer ik opnieuw klik dat de beweging verdergaat ?

(kan ik eigenlijk dingen echt kapot doen door met die dingen te gaan experimenteren?)
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Gira - electrische store

Bericht door Capaburro »

Nog even verder geëxperimenteerd en nu lijkt het te werken. Kan iemand even bekijken of dit allemaal wel logisch is ?
Ik heb volgende zaken gedaan uiteindelijk:

1. ik heb 2 groepadressen aangemaakt voor de jaloezie: 0/0/28 (schakelen) en 0/1/28 (status schakelen)
2. vervolgens heb ik uitgang 7+ 8 op de 8 voudige actor ingesteld als “rolluik” ipv "Jaloezie)
(omdat ik geen lamellen heb die open en dicht kunnen zoals bij een jaloezie, maar alleen een gordijn dat omhoog of omlaag kan)
3. Dan heb ik 0/1/28 gekoppeld aan de actor bij “duurbedrijf” en 0/0/28 bij “Kort bedrijf”
4. Daarna heb ik de 2-voudige schakelaar (1/1/27) die al ingesteld stond als “jaloezie” met “telegram bij wippen bediening: boven=omhoog, onder=omlaag”
als volgt gekoppeld: 0 (wip kort bedrijf) aan 0/0/28 en 1 (duurbedrijf) met 0/1/28

Resultaat van deze acties is dat wanneer ik lang druk op de bovenste knop het gordijn helemaal naar boven gaat, bij lang drukken naar beneden
gaat het gordijn helemaal naar beneden. Tijdens het naar beneden gaan drukken op de onderste dan stopt de actie, idem voor naar boven gaan.

Alvast bedankt voor de feedback.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - electrische store

Bericht door 747driver »

Ik vermoed dat je idd de 103700 moet instellen als rolluik/markies aansturing.
Vraag me af wat 0/0/28 (schakelen) is.
Ik zie alleen maar de objecten Duurbedrijf, Kort bedrijf en Positie rolluik/markies.
Is dat een object van je schakelaar?
Welke schakelaars gebruik je?
Als ik kijk naar de opties van de Gira TS3 zie ik dat je een schakelaar paar kunt instellen als Rocker en vervolgens de functie Venetian blind kunt toewijzen.
Vervolgens moet je een bedienings concept aangeven (lang-kort kort-lang enz).
Heb jij dat ook zo?
Nou ja, dat het werkt is natuurlijk mooi.
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Gira - electrische store

Bericht door Capaburro »

Wat schakelen (0/0/28) betreft heeft de firma die mijn initiële programmatie gedaan heeft een bepaalde logica gehanteerd.
Onder mijn "maingroups" zitten (0) Verlichting, (1) bewegingsmelders, (3) speciale functies
Onder verlichting zit (0/0) schakelen, (0/1) status schakelen, (0/2) Dimmen, (0/3) status waarde dimmen etc....

Onder 0/0 en 0/1 zitten eigenlijk dezelfde zaken alleen wordt alles onder 0/0 op de actor gekoppeld als "Schakelen" op een uitgang en alles onder "0/1" onder "Retourmelding schakelen". Aan een drukknop worden die 2 items gekoppeld bij "wip schakelen".
Ik heb hiervoor dus gewoon dezelfde logica toegepast voor het gordijn, misschien onterecht want 90% is verlichting.

Ik sprak voor mijn gordijnen over de schakelaar 184 00 en kan alleen de functies instellen: jaloezie, schakelen, dimmen met stop, dimmen met telegram
Manufacturer: GIRA Giersiepen
Application program: schakelen, dimmen, jaloezie 105601
Device type: $1056
Program version: 0.1
Name: wip-busaankoppelaar enkelvoudig met tweepuntbed.
Order Number: 184 00
BAU Type: BCU 1
Plaats reactie