logische functies programmeren?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
geronimo
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 22:33

logische functies programmeren?

Bericht door geronimo »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om logische functies (AND, OR, NOT) te programmeren.

Concreet heb ik deze case:
* ik heb een aantal lichtpunten (in de keuken), die ik met één druk op een knop (in de living) wil kunnen uitzetten
* ik heb hiervoor een groepadres gemaakt, en voor een bepaalde knop stuur ik altijd de opdracht "UIT" naar dat groepadres
* ik zou in het status-ledje van die knop willen weergeven of het zinnig is van erop te drukken, m.a.w. of minstens één van de lichten aanstaat (dit is vooral interessant omdat mijn alles-uit-in-de-keuken-knop in de living staat...)

Ik heb hiervoor dus nood aan een OR functie, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik hieraan kan beginnen...


Ik heb ook nog een tweede probleem (niet echt AND, OR, NOT maar wel "logisch programmeren"):
* Ik heb één ventilatiesysteem voor twee wc's.
* In de wc's hangen bewegingsmelders met een timer: het licht+ventilatie gaat aan als je binnenkomt en na 5 minuten zonder beweging gaat alles weer uit.
* Als je (in de huidige situatie) eerst in wc 1 binnengaat, en even later in wc 2, dan zal de ventilatie uitgaan op het moment dat de timer van wc 1 afloopt, terwijl het licht in wc 2 nog steeds brandt. (als de sensor van wc 2 beweging detecteert, gaat de ventilatie weer aan)

Ik zou hiervoor een soort teller willen bijhouden, en de ventilatie moet aan staan zolang de teller niet op 0 staat:
* initiele waarde: teller = 0, ventilatie = UIT
* wc 1: ON --> teller + 1 = 1 --> ventilatie = AAN
* wc 2: ON --> teller + 1 = 2 --> ventilatie = AAN
* wc 1: OFF --> teller - 1 = 1 --> ventilatie = AAN
* wc 2: OFF --> teller - 1 = 0 --> ventilatie = UIT

Ook hier heb ik geen flauw idee hoe eraan te beginnen...
(Los van het feit dat ik niet weet waar zo'n teller zou moeten zitten, lijkt het mij een probleem dat de sensor bij elke beweging een AAN signaal stuurt, en maar één keer UIT. Maar dat kan misschien opgelost worden met een tussenliggend groepadres of zo...)


Of zijn er andere/betere manieren om deze dingen te verkrijgen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

groenten,
geronimo
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: logische functies programmeren?

Bericht door 747driver »

Indien er (op termijn) behoefte is voor nog meer van dit soort functies is het wellicht te overwegen een Loxone Miniserver aan te schaffen.
Heb je er gelijk een visualisatie mogelijkheid bij.
Ik gebruik de Gira Homeserver welke ook geschikt is maar wel een hoop meer kost.
Daarmee zou je gewoon de Alarm module gebruiken met als trigger de beide bewegingsmelders.
Iedere keer wanneer 1 van de melders een ON telegram verstuurd wordt de timer ge-reset en wordt er een OFF telegram verstuurd wanneer deze uiteindelijk op 0 staat.
In je visualisatie kun je bv de ventilatie tijd weergeven en aanpassen.
Met de Loxone kun je ongetwijfeld iets soortgelijks verzinnen.
Vermoed dat de verhouding mogelijkheden/prijs bij de Loxone wat beter is.
De Gira app alleen al kost zo'n €80 :o
Neem aan dat de ventilatie motor met een schalactor wordt aangestuurd?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: logische functies programmeren?

Bericht door pvhuf »

Indien je enkel behoefte hebt aan een aantal eenvoudige logische functies en geen visualisatiesoftware of andere uitgebreide mogelijkheden wilt, dan zijn er een aantal fabrikanten die een din-rail module op de markt hebben die logische functies verrichten. Een servermodule is overkill als je enkel een paar eenvoudige logische functies wil.

bvb
MERTEN 676090 KNX Logikmodul Basic REG-K (200euro)
ABB ABL/S2.1 Applikationsbaustein Logik (versie van 100 en van 400 euro)

http://www.voltus.de/index.php?stoken=4 ... =abb+logik
http://www.voltus.de/index.php?cl=detai ... swOU1YNA--
geronimo
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 22:33

Re: logische functies programmeren?

Bericht door geronimo »

Hallo,

Ik ben wel degelijk van plan om op termijn nog meer dingen te programmeren (AV receiver, tv, media server, ...), dus ik denk er hoe dan ook aan van op één of andere manier een server te integreren in het systeem.

Maar dat betekent dus dat dit soort (in mijn ogen) simpele dingen niet mogelijk zijn met alleen maar knoppen en actoren??


[OffTopic: over servers en zo]
Qua server/logische modules voel ik er weinig voor om een (duur) systeem aan te kopen dat dan nog steeds beperkt (want afgeschermd door fabrikant) is.

Hardware: ik heb een NAS server staan waar ik nu wat mee experimenteer. (kostte ca. 300€, maar die staat er sowieso dus is eigenlijk gratis).
Maar ik denk eraan van een raspberryPi te kopen (ca 50€).
Dat is dus goedkoper en geeft veel meer mogelijkheden dan een din-rail module of een loxone/gira/... server.

Software:
* ik ben momenteel OpenRemote via mijn NAS aan het uittesten, maar dat is naar mijn goesting te grafisch qua programmeer-interface en te veel gericht op visualisatie. Visualisatie is belangrijk, maar de basis moet m.i. kunnen werken zonder GUI (dus met de fysieke knoppen in huis).
* ik heb nog maar pas dit overzicht van opensource/gratis knx software ontdekt, enkele dingen zien er veelbelovend uit...
(om te beginnen eibd of eibnetmux om meer dan één entry point naar KNXnet/IP te krijgen)
[/OffTopic]
Plaats reactie