Incompatible BCU version

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
747driver

Incompatible BCU version

Bericht door 747driver »

Download (Appl): 1.1.21 Binary Input, 4-gang REG
Start: 14:31:35, End: 14:31:35
Incompatible BCU version $0011 (required: $0012).

Dat is wat ik krijg wanneer ik een Jung 2114REG binary input probeer te programmeren.
Het lijkt me een ouder type unit met een datarail en niet met zo'n rood/zwart blokje.
Heb de datarail aansluiting losgemaakt en op de binnenste 2 pootjes een rood en zwart draadje gesoldeerd en aangesloten op zo'n rood/zwart blokje aangezien ik geen datarail heb.
Het programmeren van een fysiek adres (1.1.21) lukt wel.
De applicatie krijg ik er niet in.
Meen dat er wel een applicatie in zat toen ik er mee begon te stoeien aangezien ik me kan herinneren dat in de device info bij Run State running of zo stond.
Daarna heb ik 'm Unload en zit er dus niets meer in dan het fysieke adres.
Bij Jung vertelden ze me dat ie wellicht met ETS4 was geprogd en dat daarom proggen met ETS3 niet meer mogelijk was.
Kan me slecht voorstellen dat dat zo werkt...
Toch maar met ETS4 geprobeerd maar daarmee lukt het ook niet.

Zit de fout nu in een verkeerde ETS versie of in het verkeerde VD* bestand?
747driver

Re: Incompatible BCU version

Bericht door 747driver »

Device info resultaat:
deviceinfo.jpg
deviceinfo.jpg (20.62 KiB) 21530 keer bekeken
KNX_Steven

Bericht door KNX_Steven »

Yep. Dat is een heel oude BCU 1.1 gebaseerd apparaat.
Aan je ETS versie is niets mis. Je vdx-bestand, dat weet ik niet. Maar het applicatie-programma dat je wilt downloaden is gemaakt voor een BCU 1.2 (mask 0012h) en je hebt dus een apparaat met mask 0011h. Niets aan te doen: je moet op zoek naar een applicatieprogramma voor een mask 0011h (1.1) voor dat apparaat.
747driver

Bericht door 747driver »

TOP!
Heb het voorgelegd aan de Jung verdeler in NL en aan de Kundencenter van Jung in DU.
Er moet dus een correct .VD* bestand bestaan voor deze unit.
De VD1 en VD2 bestanden welke ik gekregen had gaven beiden dezelfde versie aan: 0.2
Wellicht dat ik 0.1 moet hebben.
Heb nog gekeken met een hex editor of het systeem kon worden gefopt door het versienummer in het VD* bestand te wijzigen maar dat is niet gelukt ;)
KNX_Steven

Pas op, hé. Er is geen verband tussen de versie of de extensie van het vdx-bestand en de BCU-versie (mask versie) van de apparaten die erin beschreven staan. Een fabrikant kan in een recentere vd-file gerust oudere produkten beschrijven: die die hij nog op de markt brengt. Er is alleen een verband tussen de versie (eigenlijk extensie) (vd2, vd3, vd4 etc.) en de eerste versie van ETS waarin dat formaat onderseund werd.
747driver

Bericht door 747driver »

Heb zowel Jung DE als NL gebeld.
Verwacht van beiden de juiste file.
NL zou nog een oude database hebben waar ie in moet staan.
Wordt vervolgd...
KNX_Steven

En in geval van nood: in Duitsland verzamelen ze ETS databases zoals ze heir postzegels verzamelen.
Als je 't niet vindt, kan je op het Duitse forum altijd navragen.
747driver

Bericht door 747driver »

Dat is goed om te weten.
Kan me niet voorstellen dat een fabrikant applicatie programma's van apparaten welke ze niet meer verkopen uit hun hele systeem halen.
Vind het atijd vervelend wanneer ik een paar jaar na aanschaf van een produkt dit niet meer kan vinden op de site van de fabrikant.
Daar zou eigenlijk een Europesche richtlijn voor moeten zijn waar alle fabrikanten zich aan moeten houden.
Bv. afhankelijk van de normale levensduur van een apparaat moeten gebruikshandleidingen, software en dergelijke beschikbaar blijven.
747driver

Bericht door 747driver »

Dankzij de Jung vertegenwoordiger in NL en de KNX experts van Jung in DU is het gelukt!
Heb het juiste applicatie programma gekregen en m'n 2114REG is daarmee weer een werkend apparaat.
Steven, bedankt voor jouw informatie.
Het heeft ervoor gezorgd dat ik duidelijk kon maken wat het probleem was.
knxje

Bericht door knxje »

Beste,

Is het juiste applicatieprogramma ergens online te vinden of kunt u het doorsturen? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en dezelfde oude module...

Bedankt!
Plaats reactie