Omdat het geen KNX melders zijn, dacht ik een Basalte Auro te gebruiken (die in een andere ruimte staat) om te bepalen of het licht of donker is. In de groeps monitor heb ik tijdens de dag een Lux waarde gemeten van 500+ (dit is een gecompenseerde waarde, x10). Nu rond 21u zit ik op 160 lux.
Ik heb nu een logische funtie aangemaakt in mijn Gira homeserver.
1 Input voor de lux waarde (als ik die groep uitlees met de monitor, krijg ik dus de lux waarde).
2 is een niet-knx bewegingsmelder (via een universele interface, maar zoals gezegd, dit is geen probleem want de verlichting schakelt altijd aan).
3 idem als 2
4 less than functie, hiermee bepaal of het licht of donker is. Om te testen een vaste waarde van 25 ingezet. Ik zou dan verwachten dat de output 0 is omdat de huidige lux waarde hoger ligt. Het geheel zou dus niet mogen schakelen.
5 OR functie van melder 2 of 3. Moet een 1 geven zodra er beweging is.
6 AND functie van licht/donker en de bewegingsmelders. 4 en 5 moeten 1 geven om groeps adres 0/2/25 te kunnen schakelen
7 groepsadres schakelactor LEDs
Als ik via de groepsmonitor kijk, dan worden de LEDs elke minuut geschakelt vanwege de LUX waarde. 0/2/24 daarmee lees ik de Lux waarde en in 0/2/25 zit de actor van de LEDs. Ik heb de communicatie vlag van de bewegingsmelders uitgezet en nog altijd worden de LEDs geschakelt.....
Om wat te proberen heb ik de compensatie van de LUX op 1 gezet en in de less than functie (4) waarde 5 ingegeven. De gemeten lux op dat ogenblik was 9 maar nog steeds gaan mijn leds aan.
Klein snip van de bus monitor:

Zoals je ziet komen de bewegingsmelders er niet aan te pas om de LED aan te doen. De "source not found" is de homeserver. Zodra de lux waarde op de bus gezet wordt, schakelen de LEDS aan.
Als iemand enig idee heeft.....