Hallo,
Ik was eens benieuwd hoe jullie je verwarmingsturing maken.
Mijn huidige setup is volgende.
alle ruimte's hebben een afzonderlijke thermostaat, en verwarming is geschakeld met een verwarmingsactor ( zoneventielen).
één algemeen contact voor de ketel aan/uit te sturen.
Huidige functionaliteit:
Bij Wapening van het alarmsysteem => gaan alle thermostaten naar "NACHT" functie bv 17°C, bij het openen van een raam naar anti-vorst ( 7°C).
Bij ont-wapening ( iemand aanwezig) van het alarmsysteem=> NACHT functie uit => thermostaten gaan dan naar de gekozen functie "comfort" of "Stand-by"
Nu als ik alles op "stand-by" laat staan, en bv manueel in de ruimte waar ik meer warmte wens schakel ik de thermostaat naar "comfort".
Probleem dat ik ondervind, is dat wanneer ik de thermostaat vergeet terug te plaatsen naar "stand-by" functie, dat bij het inschakelen van de nacht modus de desbetreffende thermostaat niet mee naar nacht modus schakelt. ( Betreffende zone blijft dus warmte vragen van comfort mode)
Ik moet dus eerst de modus van comfort naar stand-by schakelen, alvorens de thermostaat reageert op het ingeschakelde alarm en vervolgens in "nacht-mode" terechtkomt.
Hoe lossen jullie dit op ? of hoe gebruiken jullie je nacht / stand-by / comfort modus ?
2e puntje. het algemeen contact start mijn verwarming van zodra één of meerdere zoneventielen worden aangestuurd.
wanneer ALLE zoneventielen terug gesloten zijn zend de verwarmingsactor een "OFF" commando naar de CV Ketel.
Probleem is echter dat de ketel dan moeilijker zijn warmte wegkrijgt gezien alle CV-Cirquits reeds gesloten zijn, en er enkel een beperkte circulatie is over de collectors.
Ideaal zou het dus zijn dat de cv-ketel reeds stopt, van zodra de verwarmingsactor het commando geeft om alle ventielen te sluiten.
De ventielen op zich hebben al enige looptijd om volledig te sluiten, dus tijdens deze periode zou het water mogelijk al deels zijn afgekoeld.
Iemand enkele tip's om dit beter te laten werken ?
Verwarming Nacht / Stand-by / Comfort Modus hoe gebruiken
Re: Verwarming Nacht / Stand-by / Comfort Modus hoe gebruike
Het niet willen omschakelen naar een andere modus als er lokaal iets geselecteerd is lijkt me een instelling.
Heb zelf het probleem met restwarmte van de cv nog niet gehad. Even afkloppen.
Mijn eerste gedachten is te kijken of er een ruimte is met meerdere circuits en dan 1 vertragen en de ander wat strakker afregelen.
Beste is denk ik de restwarmte in het badkamer circuit te gebruiken die wil je toch meestal iets warmer hebben dan de rest.
Heb zelf het probleem met restwarmte van de cv nog niet gehad. Even afkloppen.
Mijn eerste gedachten is te kijken of er een ruimte is met meerdere circuits en dan 1 vertragen en de ander wat strakker afregelen.
Beste is denk ik de restwarmte in het badkamer circuit te gebruiken die wil je toch meestal iets warmer hebben dan de rest.
Edwin