status switch van 2 groepsobjecten
status switch van 2 groepsobjecten
beste,
als ik 2 groepsobjecten type switch bundel in 1 groepsadres moet ik dan de respectievelijke statussen van die switches ook bundelen in een ander groepsadres ?
op dit moment worden de statussen worden niet mee genomen op mijn comforttouch screen (server ABB)
als ik 2 groepsobjecten type switch bundel in 1 groepsadres moet ik dan de respectievelijke statussen van die switches ook bundelen in een ander groepsadres ?
op dit moment worden de statussen worden niet mee genomen op mijn comforttouch screen (server ABB)
Re: status switch van 2 groepsobjecten
als je twee uitgangen hebt die altijd samen schakelen, moet je ze beiden in de zelfde groepsadres zetten (schakelen)
wanneer ze toch allebei schakelen en dus ook altijd samen aan zijn, is het niet perse nodig om beiden statusmeldingen in een groepsadres te zetten (is wel mooier na mijn idee, en vooral handig voor bij de groepsmonitor om te kijken of die mee schakelt). Maar er moet wel minimaal 1 van hen in een groepsadres staan om de status door te geven.
Wanneer het zo is dat beiden ook on afhankelijk van elkaar kunnen schakelen moet je ze beiden een apart terugmelding geven en plaatsen in een groepsadres.
Werkt de rest van de terug meldingen wel? Ik zelf heb namelijk een paneel van een ander merk gehad (bij mijn eerste KNX installatie en mijn eerste paneel
) waarbij de terugmelding niet functioneerd, dat lag toen aan het paneel. Gelukkig zat er nog een paneel in de woning waar ik dagen daarna achter kwam dat daar de terugmelding wel werkte en het dus niet aan mijn onervaren programmeer kunsten lag.
wanneer ze toch allebei schakelen en dus ook altijd samen aan zijn, is het niet perse nodig om beiden statusmeldingen in een groepsadres te zetten (is wel mooier na mijn idee, en vooral handig voor bij de groepsmonitor om te kijken of die mee schakelt). Maar er moet wel minimaal 1 van hen in een groepsadres staan om de status door te geven.
Wanneer het zo is dat beiden ook on afhankelijk van elkaar kunnen schakelen moet je ze beiden een apart terugmelding geven en plaatsen in een groepsadres.
Werkt de rest van de terug meldingen wel? Ik zelf heb namelijk een paneel van een ander merk gehad (bij mijn eerste KNX installatie en mijn eerste paneel

alweer bedankt DRE, ik ga aan de slag, de kans dat het aan het scherm ligt is klein...
Hoe voorkom ik dat de 2 switchen net niet samen schakelen
De ene moet 0 zijn, de andere moet 1 zijn of andersom...
Via logische functies op actor uitgang aanzetten, of via scenes?
De ene moet 0 zijn, de andere moet 1 zijn of andersom...
Via logische functies op actor uitgang aanzetten, of via scenes?
Ik heb voor een schuifdeur dit gerealiseerd door scenes aan te maken, waarbij
scene 1 alles uit is
scene 2 de eerste aan de andere uit
scene 3 andersom
daarbij heb ik om geen rare dingen te krijgen en te voorkomen van vroegtijdige defecten, beide contacten vertraagd laten opkomen met 1 seconden, dit zodat de andere tijd heeft om uit te schakelen.
Misschien kun je in de actor als veiligheid ook aangeven dat contact 1 (of 2) niet aan mag wanneer de andere aan is.
Mag ik vragen wat voor iets je gaat sturen hier mee?
Even iets anders, is het zo dat beiden altijd omwisselen, dus contact 1 is aan, dat betekent dan dat contact 2 uit is en andersom?
Als dat zo is, zou je kunnen overwegen om een van de twee als Normaal gesloten zetten? mits dit kan bij die actor natuurlijk.
scene 1 alles uit is
scene 2 de eerste aan de andere uit
scene 3 andersom
daarbij heb ik om geen rare dingen te krijgen en te voorkomen van vroegtijdige defecten, beide contacten vertraagd laten opkomen met 1 seconden, dit zodat de andere tijd heeft om uit te schakelen.
Misschien kun je in de actor als veiligheid ook aangeven dat contact 1 (of 2) niet aan mag wanneer de andere aan is.
Mag ik vragen wat voor iets je gaat sturen hier mee?
Even iets anders, is het zo dat beiden altijd omwisselen, dus contact 1 is aan, dat betekent dan dat contact 2 uit is en andersom?
Als dat zo is, zou je kunnen overwegen om een van de twee als Normaal gesloten zetten? mits dit kan bij die actor natuurlijk.
Is voor ventilatie, mijn 3standenschakelaar overnemen met knx.
Op mijn abb comforttouch zit dit reeds er in. En zendt ie automatisch nullen naar de actor.
Maar voor elders in huis moet ik ook de ventilatie kunnen bedienen via een normale knop & knx interface.
Dus scène functie activeren op elke uitgang van de actor
Per stand 1groepadres.
Ik check even
Thanks
Op mijn abb comforttouch zit dit reeds er in. En zendt ie automatisch nullen naar de actor.
Maar voor elders in huis moet ik ook de ventilatie kunnen bedienen via een normale knop & knx interface.
Dus scène functie activeren op elke uitgang van de actor
Per stand 1groepadres.
Ik check even
Thanks
Actorinstellingen met scenes lukken
Doch krijg 8bit objecten om te koppelen aan groepadressen
Groepadressen per stand zijn dan welk type aub? Scène Control ?
17.001 scene number = scene oproepenjnyzie schreef:Actorinstellingen met scenes lukken
18.001 scene control = scene oproepen en opslaan.
Edwin
Vraag
Kan ik via 1toggle knop scene1 activeren via een druk en via een volgende druk op die zelfde knop scène2 activeren?
Waarom kan ik 1 actuatoruitgang maar 5scenes hangen?
Mvgjn
Kan ik via 1toggle knop scene1 activeren via een druk en via een volgende druk op die zelfde knop scène2 activeren?
Waarom kan ik 1 actuatoruitgang maar 5scenes hangen?
Mvgjn
Nee dat gaat niet, maar welke schakelaars heb je en welke actoren heb je?