EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door Bob »

Dit is mijn eerst post op dit forum. Ik kom hier nu al een tijdje en heb zo'n beetje alles gelezen. Nu heb ik dan toch een account aangemaakt om te zien of iemand me met raad kan bijstaan.

We hebben namelijk een nieuwbouw woning gekocht en ik heb het idee opgevat om het huis uit te rusten met een domotica systeem. Mijn keus is gevallen op het EIB/KNX systeem. Na het nodige onderzoek op internet heb ik een redelijk goed idee wat het allemaal omvat en wat er nodig is om dit te realiseren. Ik wil alles zelf gaan realiseren. Ik ben programmeur van beroep en heb ambiteuze doelen gesteld, maar heb toch nog een aantal vragen die aan de basis liggen voor het realiseren van het systeem. Er zijn mij nog een aantal dingen onduidelijk over het bedraden van het systeem.

We zijn in de fase dat we moeten bepalen wat er als extra werk verricht moet worden bij de bouw. Nu wordt het huis standaard uitgerust met een standaard electriciteits netwerk met lichtpunten, stopcontacten en lichtschakelaars (het betreft hier een huis in nederland, voor het geval dat dit verschilt met belgie). Wat ik heb begrepen is dat voor EIB elk lichtpunt apart bedraad zou moeten worden naar de systeemkast zodat daar geschakeld kan worden met relais en dimmers. Ik zou ook graag bepaalde stopcontacten kunnen schakkelen en dimmen. Zo zou ik los staande lampen die via een stopcontact aangesloten zijn ook kunnen dimmen. Nu worden standaard alle stopcontacten naar een centraaldoos gelegd waarna deze naar de meterkast/systeemkast gaat. HIerdoor lijkt het me dus niet mogelijk om deze te schakelen. Moet ik elk stopcontact dan apart laten trekken naar de meterkast of zie ik wat over het hoofd?

Hoe doen jullie dat? Elk stopcontact in de gehele woning apart bedraden of vooraf bepalen dat bepaalde groepen apart bedraad worden, zodat er per groep geschakkeld kan worden?

Ik hoop niet dat dit een stomme vraag is, maar de aannemer heeft weinig ervaring met domotica en kan me hierbij niet helpen.

Als ik dit duidelijk heb dan zal ik jullie misschien nog wel met wat meer vragen lastigvallen :)

Alvast bedankt.

Bob
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door oNNoZeLe »

Ik kan niet alles voor je beantwoorden maar:
Ik zou ook graag bepaalde stopcontacten kunnen schakkelen en dimmen. Zo zou ik los staande lampen die via een stopcontact aangesloten zijn ook kunnen dimmen.
Ik heb dit gedaan, niet in nieuwbouw maar verbouw. Alle stopcontacten heb ik dubbel uitgevoerd. Dus 2 wcd boven elkaar. (je kan ook naast elkaar natuurlijk..)
De bovenste is om te schakelen of om te dimmen.. Daar heb ik een heel plan voor uitgewerkt.. Op deze manier kun je halogeen lampje lekker dimmen.. Leeslampje achter de bank of een staande lamp.

Ook ik ben geen installalalalateur maar it'er die wat meer uit zijn renovatie wilde halen.. Technische details of regelgeving heb ik geen kennis van..

Wellicht is de "roel broersma" gira homeserver oplossing iets voor je..(google is je vriend) dan wel een IP interface incalculeren. :D

veel suc6.. hou ons op de hoogte..
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door Bob »

Ik heb dit gedaan, niet in nieuwbouw maar verbouw. Alle stopcontacten heb ik dubbel uitgevoerd. Dus 2 wcd boven elkaar. (je kan ook naast elkaar natuurlijk..)
De bovenste is om te schakelen of om te dimmen.. Daar heb ik een heel plan voor uitgewerkt.. Op deze manier kun je halogeen lampje lekker dimmen.. Leeslampje achter de bank of een staande lamp.
Oke ik ben blij om te horen dat er meer mensen zijn die eenzelfde constructie hebben gemaakt. Je geschakelde stoptcontacten zijn dus direct bekabeld naar de meterkast/systeemkast? Ben je hier selectief mee omgegaan of heb je alle stopcontacten zo uitgevoerd?

Wat ik me kan voorstellen is dat het aantal leidingen en kabels aardig oploopt. Ik heb geen idee hoeveel kabels getrokken kunnen worden richting de meterkast/systeemkast voordat het onwerkbaar wordt.

Kan je misschien vertellen om hoeveel kabels het bij u gaat?

Als ik dit doorzet dan moet ik
A: De aannemer de opdracht geven en een tekening aanleveren van hoe alle kabels gelegd moeten worden. of
B: alles standaard laten en naderhand zelf met de vrees leidingen gaan leggen in de muren.

Hoe dan ook kom ik waarschijnlijk op een maximum uit wat mogelijk is. Het liefst leg ik alles apart aan voor de grootst mogelijke flexabiliteit in de toekomst, maar misschien is dit toch een beetje overkill.
kruiningen
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 13:29
Locatie: Kruiningen NL

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door kruiningen »

Bob

Inderdaad zal alles wat geschakeld moet worden naar een plaats moeten gaan waar een schakelactor geplaatst kan worden.
In Nederland moet je rekening houden met de bepalingen van de NEN1010 en dat betekent dat er geen EIB bekabeling met spanningsbekabeling gecombineerd mag worden.
Meestal wordt gedacht dat dan alles naar de meterkast bedraad moet worden, maar dat kan dan heel veel worden waardoor dat het onwerkbaar wordt.

Je kunt ook zoals ze in bedrijfspanden doen "sateliet" kasten maken van waar uit de stroomgroepen op de bijvoorbeeld de verdieping verder verdeeld worden.
Dan kun je dus alles beneden naar de meterkast laten lopen (vooropgesteld dat je in de meterkast voldoende ruimte hebt voor je schakelboard en je domotica.
En alles wat op de verdiepingen zit naar de "sateliet" kast bekabelen.
Vergis je niet als je alles wil gaan dimmen of schakelen, komt daar aardig wat domotica apparatuur te hangen (natuurlijk ook weer te splitsen over verschillende locaties) dus zorg dat je vooraf inzicht hebt in hoeveel ruimte te daarvoor kunt vrij maken.

Je kunt ook een aparte domotica (meter)kast voorzien en van daar uit zorgen voor twee vrije buizen naar ieder vertrek, die je achteraf dan binnen dat vertrek afwerkt.
Ik zeg twee buizen, omdat je er 1 gebruikt voor je EIB bekabeling (indien nodig) en 1 om je schakeldraden door te voeren (max 5 per buis)
In moderne woningen is het niet altijd goed mogelijk om zonder risico achteraf bedrading naar de meterkast te leggen.

Een oplossing in jouw situatie zou het KISS systeem van hager kunnen zijn (zie www.hager.nl).
Het is een andere manier van instaleren maar afhankelijk van hoe je het opzet, kun je een KISS systeem combineren met een conventioneel systeem, waardoor je volop flexibiliteit kunt bereiken.
Het gaat te ver om op dit forum daar heel uitgebreid op in te gaan omdat dat veel meer met bouwtechnische zaken als domotica zaken te maken heeft.

Wat je ook doet je zult je installateur goed moeten instrueren want de meeste aannemers en installateurs hebben geen uitgebreide domotica kennis.
Als je wilt kun je mij een berichtje sturen dan kan ik jou wellicht nog wel wat verder helpen op dit gebied.
EIB maakt het automatisch......Leuker
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door Bob »

Bedankt voor je reactie kruiningen!

Ik ben ondertussen al iets verder gekomen. Ik heb met de installateur rond de tafel gezeten en een plan uitgetekend. Er was geen ruimte om alles in de meterkast te stoppen, dus hebben we besloten een extra domotica kast te plaatsen in de hal. Nu had ik eigenlijk nog een aantal vragen m.b.t. de bedrading (laatste, daarna ga ik alleen nog maar KNX vragen stellen :) ).

1) Als je een lichtpunt/stopcontact wil schakelen sluit je dan zowel nul als fase (als aarde) op de schakelmodule aan?
2) En wat als je een lichtpunt/stopcontact wil dimmen, sluit je dan hier ook zowel nul als fase (als aarde) aan op de dimmodule?

Dit i.v.m. de leidingen die direct naar de kast moeten. De installateur bracht me in verwarring, sinds hij suggereerde dat je alleen de fase draden nodig zou hebben om te schakelen. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat ik netjes elke set (fase/nul/aarde) richting de kast moest leggen?

Ik heb nog geen modules gekocht, dus ik probeer er even op deze manier achter te komen.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door ligth011 »

Ik heb enkele foto geplaats van mijn hoofdkast.
Las het nl lastig is om alles in een kast te maken kun je ook per verdieping doen.
Dus bv naar de 1e verdieping met 3 voedingen naar je domotica kast en daar vanuit naar je stopcontacten en lichtpunten.
Houd er wel rekening mee dat waar je nu schakelaars krijg dat daar een busleiding in moet dus steeds doorlussen. Van schakelaar 1 naar schakelaar 2 etc.
Ik zou op het eind weer terug gaan naar de kast zodat je bij kabel breuk nog altijd via de andere kant kan voeden.
De actor krijgt altijd fase en nul uit gaande draad alleen fase dus je kunt de nu op een klemmenstrook maken.

succes
Bijlagen
IMG_0090.jpeg
IMG_0090.jpeg (32.05 KiB) 23519 keer bekeken
IMG_0089.jpeg
IMG_0089.jpeg (36.63 KiB) 23519 keer bekeken
IMG_0088.jpeg
IMG_0088.jpeg (34.48 KiB) 23519 keer bekeken
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door ligth011 »

en nog 2
Bijlagen
IMG_0091.jpeg
IMG_0091.jpeg (24.18 KiB) 23518 keer bekeken
IMG_0092.jpeg
IMG_0092.jpeg (25.31 KiB) 23518 keer bekeken
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door Wijnand »

Light,

Ik zou je dimmers niet zo strak tegen elkaar aan zetten. Voor de warmte-ontwikkeling kan het fout gaan. Zal in een huis misschien niet zo net gebeuren, maar toch. Leuke foto's
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door Bob »

light bedankt dat je de moeite hebt genomen om de foto's te maken. Ik kan helaas niet zo goed zien welk component waarvoor dient omdat de foto's wat klein zijn. Ik heb een klein schema'tje getekend en vraag me af of deze constructie dan klopt.

Het moet wel duidelijk zijn dat ik geen electricien ben, maar probeer te bepalen of de leidingen die ik nu laat leggen voldoende zijn.

Als dit schema klopt dan zal dat betekenen dat ik enkel een fase draad naar de domotica kast hoef te leggen om te kunnen schakelen. Geldt dit ook voor een dimmer?! Dat zou betekeken dat ik 4 stopcontacten door 1 buis vanaf een centraal punt zou kunnen leggen. Is dat toegestaan volgens de NEN?
Bijlagen
schema.jpg
schema.jpg (27.94 KiB) 23506 keer bekeken
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: EIB/KNX bij Nieuwbouwwoning

Bericht door ligth011 »

Klopt niet helemaal, je gaat bij de schakelactor en dimmer met fase nul en aarde boven er in en met de schkeldraaf boven eruit.
onderin zit de busdraad.
Maar dit is soms ook anders bij een ander merk of component.
Ik heb nl zelf 500 watt dimmers met een bouwsteen los en daar zit het weer anders.
Ik ben zelf ook geen elektricieen.
Maar je kunt de nul boven in de kast gewoon koppelen, mits die van de dezelfde groep is.
waar kom je vandaan ?
Ik denk dat je nog schrikken van het meerwerk.
Plaats reactie