Gira 1018 - ETS programmatie?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
747driver

Re: Gira 1018 - ETS programmatie?

Bericht door 747driver »

Mbt dat kloppend geluid, kun je er niet voor zorgen dat de klep eerst opengaat en dan pas de verwarmingspomp aangaat?
Heb dat hier ook wel eens met een waterkraan welke gaat kloppen/bonken wanneer je hem langzaam opendraaid.
Misschien staat het toerental van de verwarmingspomp wel te hoog.
De mijne heeft 3 standen en het staat op de laagste.
Hogere standen geven veel "stromingsruis" wanneer er te weinig kleppen openstaan.
Weet niet of de sturing mbv de HS3 geschied maar je zou wellicht de kleppen standaard open kunnen hebben en pas wanneer de verwamingspomp aan gaat de kleppen zonder warmtevraag sluiten?
En wanneer de verwamingspomp uitgaat even later alle kleppen weer openen.

Ik zit te wachten op jouw verwarmings blog :P
Wil binnenkort beginnen met de verwarming en denk dat Zass er ook wel naar uitziet!
houseofdreams

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Mbt dat kloppend geluid, kun je er niet voor zorgen dat de klep eerst opengaat en dan pas de verwarmingspomp aangaat?
Heb dat hier ook wel eens met een waterkraan welke gaat kloppen/bonken wanneer je hem langzaam opendraaid.
Misschien staat het toerental van de verwarmingspomp wel te hoog.
De mijne heeft 3 standen en het staat op de laagste.
Hogere standen geven veel "stromingsruis" wanneer er te weinig kleppen openstaan.
Weet niet of de sturing mbv de HS3 geschied maar je zou wellicht de kleppen standaard open kunnen hebben en pas wanneer de verwamingspomp aan gaat de kleppen zonder warmtevraag sluiten?
En wanneer de verwamingspomp uitgaat even later alle kleppen weer openen.

Ik zit te wachten op jouw verwarmings blog :P
Wil binnenkort beginnen met de verwarming en denk dat Zass er ook wel naar uitziet!

De ketel is "standalone", wordt dus niet via KNX aangestuurd. De pomp aan en uit schakelen gaat dus niet zo eenvoudig zijn. Qua druk / toerental, dat moet ik allemaal nog eens bekijken.

Ik gebruik wel geen GLE voor de aansturing van de verwarming, alles gebeurd intern in de verwarmingsactor (1018 00), ik dacht dat jij dit via de GLE moest doen?
zass

Bericht door zass »

De room controller (TS3+) geeft als het goed is voor de betreffende ruimte waarin deze hangt een continue PWM waarde (in %, deze wordt continue ge-update bij een verandering) of een aan/uit waarde door of een PI feedback of 2-point control (zie pag 155 van de manual).
Je kan dus met je room controller een percentage doorgeven dat de vv kleppen open moeten staan. Nu komt de "grap" (en ik kan er niet om lachen): de waarde in % (of het aan/uit signaal) zorgt ervoor dat de klep een bepaalde hoeveelheid tijd open of dicht staat, bijvoorbeeld bij een berekening dat er 30% warmtevraag is wordt de klep 3 minuten opengezet en 7 minuten dicht (bij een 10 minuten cyclusduur). De elektrische ventielactuator van de betreffende kamer gaat dan naar stand maximaal open voor 3 minuten en daarna dicht, terwijl de ketel gewoon doorverwarmd met een inmiddels gesloten circuit. Dit is in mijn ogen een ongewenste situatie. De klep zou gewoon de gehele tijd slechts 30% open moeten staan ipv 30% van de tijd volledig open.

De enige oplossing dit te voorkomen is volgens mij of een ventielsturing kopen die direct vanaf de bus een percentage ontvangt en insteld (e.g. ABB of Gira) of een 1-10V actuator te kopen met bijvoorbeeld dit ventiel. Met genoemde aktuator 1018 kan je alleen de klep aan of uit schakelen en geen tussenposities aansturen. Wat je kan doen is vervolgens bijvoorbeeld de cyclustijd verhogen (zodat de ketel langer draait) en de CV ketel alleen laten draaien als er minimaal 1 ventiel open is, echter er zit een vertraging in de ventielen tussen aan zetten en daadwerkelijk geopend zijn (en andersom met uitschakelen) dus dan bestaat de kans dat je CV installatie warmte levert terwijl er slechts 1 ventiel gedeeltelijk geopend is of zelfs dicht is. Ik heb het idee dat dit systeem is gemaakt met een systeem dat bijvoorbeeld een buffervat heeft of continue recircutalie zodat je slechts de ventielen hoeft open te sturen en dat er dan warmte instroomt. Er is naar mijn idee geen rekening gehouden met CV installaties die in woonhuizen zijn geinstalleerd (en zeker niet met warmtepompinstallaties zo als ik die heb, helaas).

Mocht je nog vragen hebben, PM of reply! Gr.
houseofdreams

zass schreef:De room controller (TS3+) geeft als het goed is voor de betreffende ruimte waarin deze hangt een continue PWM waarde (in %, deze wordt continue ge-update bij een verandering) of een aan/uit waarde door of een PI feedback of 2-point control (zie pag 155 van de manual).
Je kan dus met je room controller een percentage doorgeven dat de vv kleppen open moeten staan. Nu komt de "grap" (en ik kan er niet om lachen): de waarde in % (of het aan/uit signaal) zorgt ervoor dat de klep een bepaalde hoeveelheid tijd open of dicht staat, bijvoorbeeld bij een berekening dat er 30% warmtevraag is wordt de klep 3 minuten opengezet en 7 minuten dicht (bij een 10 minuten cyclusduur). De elektrische ventielactuator van de betreffende kamer gaat dan naar stand maximaal open voor 3 minuten en daarna dicht, terwijl de ketel gewoon doorverwarmd met een inmiddels gesloten circuit. Dit is in mijn ogen een ongewenste situatie. De klep zou gewoon de gehele tijd slechts 30% open moeten staan ipv 30% van de tijd volledig open.

De enige oplossing dit te voorkomen is volgens mij of een ventielsturing kopen die direct vanaf de bus een percentage ontvangt en insteld (e.g. ABB of Gira) of een 1-10V actuator te kopen met bijvoorbeeld dit ventiel. Met genoemde aktuator 1018 kan je alleen de klep aan of uit schakelen en geen tussenposities aansturen. Wat je kan doen is vervolgens bijvoorbeeld de cyclustijd verhogen (zodat de ketel langer draait) en de CV ketel alleen laten draaien als er minimaal 1 ventiel open is, echter er zit een vertraging in de ventielen tussen aan zetten en daadwerkelijk geopend zijn (en andersom met uitschakelen) dus dan bestaat de kans dat je CV installatie warmte levert terwijl er slechts 1 ventiel gedeeltelijk geopend is of zelfs dicht is. Ik heb het idee dat dit systeem is gemaakt met een systeem dat bijvoorbeeld een buffervat heeft of continue recircutalie zodat je slechts de ventielen hoeft open te sturen en dat er dan warmte instroomt. Er is naar mijn idee geen rekening gehouden met CV installaties die in woonhuizen zijn geinstalleerd (en zeker niet met warmtepompinstallaties zo als ik die heb, helaas).

Mocht je nog vragen hebben, PM of reply! Gr.

Zover ben ik dus nog niet gaan zoeken. De volledige (duitse) handleiding is serieuze materie, waar je als leek zoals mij, wel lang moet op zoeken.

Bij mij wordt wel alleen de bovenverdieping via KNX gestuurd, waar dan de badkamer de meest belangrijke plaats is, waar ik de temperatuur wijzig als we ons gaan douchen/bad pakken. De andere kamers moeten gewoon "leefbaar" gehouden worden, dus niet onder de 18° bvb

Ik ga nog wel een pak moeten experimenteren, voor alles gaat werken zoals ik het wil.
zass

Bericht door zass »

Succes ermee, ik ben al maanden bezig om hier uit te komen. Ingewikkelde materie en soms ook moeilijk in te schatten hoe het daadwerkelijk uit gaat pakken. Van die 1018 kan ik ook alleen maar de Duitse handleiding vinden, van je roomcontroller is deze wel in het Engels (zie mijn vorige post). Andere belangrijke (Duitse) termen: Zykluszeit (cycle time van de berekening, afhangkelijk van de open en sluittijd van je ventielen), Status-Objekt "Alle Ventile geschlossen" (alle ventielen gesloten, dus geen warmte vraag, voor de aansturing van de CV ketel, bij mijn Jung room controller is dit de heating message ofwel warmtevraag object), Rückmeldung "größte Stellgröße (terugmeding grootste stelgrootte dus de hoogste PWM waarde, wellicht voor gebruik van modulatie van je CV ketel).

Ik begrijp dat je nu beneden de standaard thermostaat gebruikt die je CV laat draaien en je ventielen beneden openstuurt. Vervolgens kan je met KNX inderdaad of via PWM (1 byte, Duits: Stellgröße 1 Byte (stetig)) of PI/2-step (1 bit aan/uit, Duits: Stellgröße 1 Bit (schaltend)) je ventielen open sturen. Zolang de CV draait is dat geen punt, de ventielen gaan het aantal procent van de tijd open als dat er warmtevraag is. Als je in je gehele huis naar KNX gaat verwacht ik dat je helaas in dezelfde probleemcategorie valt als ik, dus dat de ventielen dicht zijn terwijl de grootste stelgrootte > 0% en dus je CV ketel wel draait.....
houseofdreams

zass schreef:Succes ermee, ik ben al maanden bezig om hier uit te komen. Ingewikkelde materie en soms ook moeilijk in te schatten hoe het daadwerkelijk uit gaat pakken. Van die 1018 kan ik ook alleen maar de Duitse handleiding vinden, van je roomcontroller is deze wel in het Engels (zie mijn vorige post). Andere belangrijke (Duitse) termen: Zykluszeit (cycle time van de berekening, afhangkelijk van de open en sluittijd van je ventielen), Status-Objekt "Alle Ventile geschlossen" (alle ventielen gesloten, dus geen warmte vraag, voor de aansturing van de CV ketel, bij mijn Jung room controller is dit de heating message ofwel warmtevraag object), Rückmeldung "größte Stellgröße (terugmeding grootste stelgrootte dus de hoogste PWM waarde, wellicht voor gebruik van modulatie van je CV ketel).

Ik begrijp dat je nu beneden de standaard thermostaat gebruikt die je CV laat draaien en je ventielen beneden openstuurt. Vervolgens kan je met KNX inderdaad of via PWM (1 byte, Duits: Stellgröße 1 Byte (stetig)) of PI/2-step (1 bit aan/uit, Duits: Stellgröße 1 Bit (schaltend)) je ventielen open sturen. Zolang de CV draait is dat geen punt, de ventielen gaan het aantal procent van de tijd open als dat er warmtevraag is. Als je in je gehele huis naar KNX gaat verwacht ik dat je helaas in dezelfde probleemcategorie valt als ik, dus dat de ventielen dicht zijn terwijl de grootste stelgrootte > 0% en dus je CV ketel wel draait.....
Beneden ligt vloerverwarming, dit wordt niet geregeld via KNX, omdat dit overwegend niet gedaan wordt. Te lange actietijd bij een wijziging enz. (hebben ze me gezegd en ook gelezen op verschillende fora)
zass

Bericht door zass »

Voor zover ik het nu ervaren heb ben ik het met je eens (helaas) en ook ik gebruik nog steeds geen KNX voor mijn vloerverwarming. Ik heb het nog niet op andere fora gelezen, toch blijf ik zoeken voor een oplossing (ik denk dat ik ga voor de 1-10V oplossing met Moehlenhoff AA5004 ventielen). Het zou toch fijn zijn als je je hele huis met KNX kan bedienen... zeker met zo'n investering.
houseofdreams

zass schreef:Voor zover ik het nu ervaren heb ben ik het met je eens (helaas) en ook ik gebruik nog steeds geen KNX voor mijn vloerverwarming. Ik heb het nog niet op andere fora gelezen, toch blijf ik zoeken voor een oplossing (ik denk dat ik ga voor de 1-10V oplossing met Moehlenhoff AA5004 ventielen). Het zou toch fijn zijn als je je hele huis met KNX kan bedienen... zeker met zo'n investering.
Ik kan achteraf als "de oplossing" gevonden wordt :) nog steeds via de kruipkelder de bekabeling leggen naar de collector van de vloerverwarming, dit had ik toch al maar voorzien, voor in het geval dat... Zal voorlopig al heel blij zijn als ik de gewone radiatoren boven perfect werkend krijg op KNX. Moet momenteel (door dat kloppend geluid) 1 van de radiatoren nog steeds manueel bedienen. Niet leuk idd, met zo'n investering
Plaats reactie